FLYGBRANSCHENS FRAMTID

SAS-medlaren tror på en lösning i dag

Den svenska medlaren Claes Stråth tror att viljan till lösning finns, och att konflikten kan lösas i dag. Bilden tagen efter gårdagens förhandlingar. Bild: Carolina Byrmo/TT

Ekonomi (TT)

Ingen lösning, trots maratonförhandlingar under helgen. I dag fortsätter SAS att försöka komma överens med sina piloter.

Medlaren är optimistisk – han tror på en överenskommelse under måndagen.

Efter ungefär 36 timmars oavbrutet förhandlande under helgen lämnade parterna Näringslivets hus i Stockholm på söndagskvällen för några timmars vila.

– Vi satt så länge för att vi trodde att vi skulle komma fram till en lösning, sade Roger Klokset, ordförande för norska pilotförbundet, då han kom ut ur Näringslivets hus på söndagen.

Ttredje veckan

I dag träffas alla de inblandade parterna igen, då pilotstrejken går in på sitt 15:e dygn.

Piloterna är beredda på att ta den tid som krävs.

– Vi önskar självklart en snar lösning, men vi är tydliga med vad som är våra minimikrav. Samtidigt handlar det om positionering, så det kan gå snabbt, sade Roger Klokset.

Claes Stråth, en av de svenska medlarna, berättade på söndagskvällen att framsteg gjorts i förhandlingarna. Men man inte nådde ända fram.

– Vi har gjort en lista på ett 25-tal områden som ska behandlas och många av dem är nu avbockade, sade han då.

Tror på lösning

Hur många som återstår ville han inte säga, men han underströk att förhandlingarna kompliceras av att det är tre olika länder och fyra olika fackförbund inblandade. Han anser dock inte att det förekommit några egentliga bakslag under förhandlingarna.

– Nej, det skulle jag inte säga, men det är många stora och komplexa frågor. Om viljan finns -- och det vet jag att den gör – så kommer det här att kunna lösas under morgondagen, men inget är klart förrän det är klart, sade Claes Stråth på söndagskvällen.

Johanna Cederblad/TT

Fakta

Piloterna hos SAS hade sedan tidigare varslat om strejk från och med den 29 juni eftersom parterna inte har kunnat komma överens om ett nytt kollektivavtal.

Enligt Svensk pilotförening handlar strejken om att SAS inte har återanställt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stället använder sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.

Pilotfacket menar då att SAS har åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet då flygbolaget har anställt ersättare i stället för tidigare medarbetare.

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pågått sedan i november förra året men parterna har inte kunnat nå en uppgörelse. Piloternas gamla kollektivavtal löpte ut i slutet på mars.

Den 9 juni lämnade pilotfacken in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet. Medlingen har pågått sedan den 13 juni men avbröts den 4 juli när SAS-piloterna gav beskedet om att de skulle gå ut i strejk med omedelbar verkan.