FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Förhandlingar pågår mellan SAS och piloter

Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening med Roger Klokset som leder det norska pilotfacket, bakom sig inne på Näringslivets hus. Bild: Annika Byrde/NTB/TT

Ekonomi (TT)

De skandinaviska pilotfacken förhandlar med SAS vid Näringslivets hus i Stockholm. Ännu har inga besked kommit i fråga om strejken.

Roger Skogset som leder det norska pilotfacket säger till de samlade journalisterna som väntar vid porten att han hoppas att SAS nu ska ha realistiska sparkrav, och att SAS ska respektera kollektivavtalet.

Men hur lång tid förhandlingarna kan ta kan han inte säga.

– Det kan ta tid, det kan gå fort. Det beror på SAS, säger Roger Skogset och konstaterar att det är SAS som har bjudit in till förhandlingarna.

"Principer inom arbetslivet"

Han får frågan om han och de norska pilotfacket fortfarande är beredda att försätta SAS i konkurs.

– Vi har aldrig velat se SAS i konkurs. Men vi står upp för principer inom arbetslivet. Sedan är det SAS styrelse som får besluta hur det ska bli med SAS, säger Skogset.

Parterna var ännu vid 16.30-tiden på onsdagseftermiddagen kvar inne på Näringslivets hus på Östermalm, enligt TT:s reporter på plats. Svenska, norska och danska journalister och fotografer från olika medier väntar på besked.

Under tisdagen var den norske riksmäklaren Mats Ruland redan på plats i Stockholm. Han hoppas att parterna kommer att vara lösningsorienterade när de möts vid förhandlingsbordet igen, säger Ruland till NTB.

Cirka 900 piloter

Cirka 900 SAS-piloterna har snart strejkat i tio dagar. Sedan dess har mellan 200 och 250 flygavgångar och 30 000 passagerare berörts dagligen.

På måndagen gav båda parterna beskedet att de var villiga att börja förhandla igen.

Enligt flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs tyder beskedet på att en lösning snart kan vara i sikte.

– Jag tror att vi kan prata om dagar, sade Hans Jørgen Elnæs till TT på tisdagen.

Beata Wallsten/TT

Kristina Erkenborn/TT

Den norska medlaren Mats Ruland. Bild: Annika Byrde

Fakta

Piloterna hos SAS hade sedan tidigare varslat om strejk från och med den 29 juni eftersom parterna inte har kunnat komma överens om ett nytt kollektivavtal.

Enligt Svensk pilotförening handlar strejken om att SAS inte har återanställt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stället använder sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.

Pilotfacket menar då att SAS har åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet då flygbolaget har anställt ersättare i stället för tidigare medarbetare.

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pågått sedan i november förra året men parterna har inte kunnat nå en uppgörelse. Piloternas gamla kollektivavtal löpte ut i slutet på mars.

Den 9 juni lämnade pilotfacken in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet. Medlingen har pågått sedan den 13 juni men avbröts den 4 juli när SAS-piloterna gav beskedet om att de skulle gå ut i strejk med omedelbar verkan.