FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Flygets priskamp pressar ner biljettpriserna

För den som ska flyga långt kan bränslepriserna pressa upp biljettpriserna. Arkivbild. Bild: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi (TT)

Till Barcelona för någon hundring eller resa inrikes för en femtiolapp?

Flygbiljetterna fortsätter att vara billiga – trots högt inflationstryck och skenande bränslepriser. Men det kan komma att förändras.

Den som ska ut och resa i sommar kan räkna med dyrare semester i och med den skyhöga inflationen och ökande priserna. En trend som går längre tillbaka är de sjunkande priserna för flygbiljetter. Jämfört med för tolv år sedan är det billigare att flyga både inrikes och utrikes i dag, enligt SCB:s statistik.

Sedan 2010 har medelpriserna för inrikesflygresor blivit 18 procent lägre och för utrikesflyg 17,5 procent lägre. Priserna för hyrbilar och tågresor har däremot stigit jämfört med 2010, med 39 respektive 30 procent.

Samtidigt är bränslekostnaderna den största utgiften för flygbolagen, större än den för personalen, enligt flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs. Men betyder det att de ökade färdkostnaderna kommer att spilla över på flygbiljettspriserna?

För vissa rutter kan det bli så, menar flygexperten Jan Ohlsson.

– I så fall tillfälligt och det är även lite beroende på var man ska. Där det kan bli större problem på längre sikt är för långdistansflygningar där bränslepriserna slår hårdare och där det även finns mindre kommersiell konkurrens. Det gäller främst resor till Asien, där det även i nuläget är svårt att komma fram på grund av pandemirestriktioner, säger han.

– Om bränslepriset fortsätter att öka och även de andra omkostnaderna som ett flygbolag har så kommer det också att slå ner på biljettpriserna – eller så kommer bolagen att behöva skära ner på sina kostnader för att behålla sin konkurrenskraft, säger Hans Jørgen Elnæs.

Konkurrens pressar priser

För flygresor inom Europa är det däremot mördande konkurrens, vilket är den största anledningen till att biljettpriserna pressas ned så mycket, enligt experterna.

Det gäller även inrikes, på särskilda sträckor. Med lågprisbolaget Ryanair, som inför sommaren har satsat ytterligare på inrikesflyg till Visby och Luleå, finns flygresor i juni från Luleå till Stockholm för drygt en femtiolapp.

– Om man som bolag har 500 flygplan över Europa gör man sådana här attacker för att erövra marknadsandelar, vilket också fungerar som prisneddrivare för andra bolag. Det är förmodligen inte så att alla ombord på planet har betalat så lite och många har troligtvis betalat extra med tilläggsavgifter bland annat, säger Ohlsson.

Det billiga priset fungerar även som marknadsföring om flygbolaget ska ge sig in på nya rutter, säger Hans Jørgen Elnæs.

– När det är nya bolag som kommer in på nya marknader och startar upp nya rutter så investerar flygbolaget i detta för att skapa efterfrågan på sina produkter.

Redan lite dyrare

Vissa har säkert redan märkt av något dyrare flygbiljetter inför sommaren. Efterfrågan på resor är hög efter pandemin, vilket i kombination med lägre kapacitet driver upp priserna.

– I nuläget ligger kapaciteten inom Europa på cirka 85 procent av vad den var sommaren 2019 men antalet resenärer kanske kommer att bli lika högt som 2019. Om det blir lika många resenärer men färre tillgängliga flygsäten går priserna upp, säger Hans Jørgen Elnæs.

Jan Ohlsson tror däremot inte att flygbolagen kommer att kunna höja sina priser mycket för då kommer resenärerna inte att kunna fortsätta flyga.

– Gemene man får heller inte mer pengar, vi drabbas av inflationen och de stigande priserna. När vi befinner oss i en sådan här situation går det inte att höja priserna för då trillar det flygbolaget av pinn.

Behöver anpassa sig

Flygbolag som inte har en så kallad lågprisprofil kommer också att behöva anpassa sig till marknaden framåt, enligt Hans Jørgen Elnæs som tar SAS som exempel.

– Den delen av marknaden som SAS tidigare gjorde goda intäkter på, företagsresande, väntas minska efter pandemin. Fritids- och semesterresor kommer samtidigt att öka och den här delen av marknaden är mycket mer priskänslig. Så om SAS inte kan konkurrera på pris kommer nog resenärerna att välja andra bolag.

Beata Wallsten/TT

Fakta

Om man jämför medelpriserna för olika färdsätt sedan 2010 har priserna för hyrbilar stigit absolut mest i pris, med 39 procent. Andra produkter som har ökat mycket i pris är hotellrum på veckoslut och tågresor som har stigit med 32 respektive 30 procent. Priset för hotellrum på vardagar sjönk däremot med 10,5 procent. En tydlig förändring märktes under pandemin.

Det som har sjunkit mest i pris sedan en längre tid tillbaka är flygresor, både utrikes och inrikes. De flygresorna har blivit 17,5 respektive 18 procent billigare jämfört med genomsnittet 2010.

Prisjämförelserna har gjorts med SCB:s Konsumentprisindex (KPI).

Källa: SCB