DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Prisökningar oroar handlare

Handelsbarometern ger en dyster bild av den närmaste framtiden. Arkivbild. Bild: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi (TT)

Oro i omvärlden och stigande priser gör det darrigt i handeln, enligt Svensk Handels handelsbarometer för april.

De kommande tre månaderna väntas bli tuffa vad gäller försäljning, antal anställda och lönsamhet.

"De ökande priserna spär på handlarnas oro. Särskilt anmärkningsvärd är den stora nedgången i förväntningarna på lönsamhet som finns inom dagligvaruhandeln. Konkurrensen gör att även dagligvaruhandlare har svårt att höja priserna i samma utsträckning som de egna inköpspriserna stiger", säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Handelsbarometerns indikatorvärde för den fysiska butikshandeln backar från mars med 2,9 enheter till 92,2. Det neutrala värdet är 100.

E-handeln backar 1,6 enheter till 98,6.

"Detta innebär att e-handlarnas framtidstro är övervägande pessimistisk för första gången sedan i maj 2020", enligt Svensk Handel.