KOMPETENSKRISEN

Rekryteringsföretaget: Drivmedelspriserna gör att fler tackar nej till jobb

I takt med att drivmedelspriserna tickat uppåt är det nu fler och fler som tackar nej till jobb för att det blir för dyrt att ta sig till jobbet, enligt Dan Samuelsson, vd på rekryteringsföretaget Wikan Personal. Bild: Privat, Fredrik Sandberg/TT

Allt fler arbetslösa väljer bidrag framför jobb, enligt Dan Samuelsson, vd på rekryteringsföretaget Wikan Personal. På senare tid har han även noterat ett nytt fenomen – att människor nobbar jobb på grund av höga resekostnader. ”Det sista halvåret har det verkligen accelererat”, säger han till TN.

Det har blivit allt vanligare att arbetssökande tackar nej till arbete då de inte tycker att det lönar sig. Det menar Dan Samuelsson, vd och koncernchef på bemannings- och rekryteringsföretaget Wikan personal. Företaget har kontor på en rad platser i Sverige och rekryterar till flera olika branscher. Han berättar att arbetssökande tackar nej och hänvisar till a-kassan som en anledning.

– Många skäms inte ens då de meddelar oss detta. I vissa fall är det så utstuderat tydligt att vi anmäler deras nej-tack till a-kassan. Det finns dock inga enkla vägar för oss att meddela detta och vi upplever ofta att våra anmälningar inte leder någonstans.

”Genomskinligt”

Ibland syns det numera redan i ansökningarna att den sökande inte vill ha jobbet, menar han.

– Det blir genomskinligt då de gör allt de kan för att visa att de inte är en bra kandidat för jobbet och mellan raderna kan man läsa ’Ring inte mig’.

Han lyfter även fram att många arbetsgivare just nu skriker efter arbetskraft.

– Att då arbetsföra människor tackar nej och i stället får a-kassa är inte bra för Sverige. Det handlar inte om att de löner vi erbjuder är låga utan de flesta av de arbeten vi erbjuder har relativt höga löner. Hur situationen ser ut i branscher som har lägre löner än de vi erbjuder, vågar jag bara ana.

”Jag blir väldigt orolig att man från politiskt håll pratar om att permanenta den höjda a-kassan”

Det var när coronapandemin slog till och många människor förlorade sina jobb som regeringen och dess samarbetspartier valde att höja a-kassan tillfälligt. Nu kvarstår höjningen till slutet av 2022 och Socialdemokraternas ledare Magdalena Andersson meddelade under sitt förstamajtal att partiet går till val på att förstärkningarna ska permanentas.

– Jag blir väldigt orolig att man från politisk håll pratar om att permanenta den höjda a-kassan.

Dan Samuelsson menar att det nu har blivit tydligt att den höjda a-kassan får en direkt påverkan på människors vilja att ta ett jobb.

– När a-kassan är lika hög som lönen eller att det skiljer sig för lite mellan a-kassan och en lön, så påverkar det viljan att tacka ja till ett jobb.

– Så klart tycker jag att den som förlorat sitt arbete och verkligen gör allt för att få ett nytt arbete ska ha en bra ersättning. Dock leder höga bidragsnivåer till att människor utnyttjar systemet. Det är en svår balansgång att hamna rätt i a-kassenivåer kontra lön.

Varnar för ny trend

Under den senaste tiden har även ny utmaning seglat upp. I takt med att drivmedelspriserna tickat uppåt är det nu fler och fler som tackar nej till jobb för att det blir för dyrt att ta sig till jobbet, enligt Dan Samuelsson.

– Även om det alltid funnits enskilda personer som sagt nej till jobb för att det varit för dyrt att ta sig till jobbet, så har det under det sista halvåret verkligen accelererat. För oss händer det regelbundet.

”I ett avlångt land som Sverige är det ganska omöjligt att alla ska jobba på sin hemort.”

Dessutom har fler sagt upp sig för att ta ett jobb som är närmare hemmet, även om det innebär att man i stället tar ett mindre kvalificerat jobb med lägre lön.

– I ett avlångt land som Sverige är det ganska omöjligt att alla ska jobba på sin hemort. Att en person tackar nej till ett jobb på grund av resväg är en sak, men om 100 000 människor gör det så kan det få otroligt stora konsekvenser på arbetsmarknaden.

Han menar att trots att drivmedelspriserna varit i fokus under våren, så har debatten om konsekvenserna på arbetsmarknaden hamnat i skymundan.

– Man hör ofta att det kostar mer att nu att ta sig till jobbet. Men hur det påverkar svensk arbetsmarknad och de svenska företagen hör jag ingenting om.