FÖRETAGANDE I PRAKTIKEN

Expert: Så anställer du personal utanför Sveriges gränser

Mia Fransson, arbetsrättsjurist på Almega. Bild: Pressbild

För många företag är det viktigt att rekrytera från utlandet för att fylla luckor på arbetsplatsen. Mia Fransson, arbetsrättsjurist på Almega, delar på organisationens webbplats med sig av sina bästa tips för vad du som arbetsgivare ska tänka på.

– Många svenska företag söker kompetens utanför Sveriges gränser och anställer personer som arbetar utomlands. Det är viktigt att undersöka vilka regler som gäller i det landet där medarbetaren fysiskt arbetar avseende arbets-, skatte- och försäkringsrätt samt att upprätta ett anställningsavtal utifrån landets förhållanden, säger hon.

Hon lyfter bland annat fram vikten av att dokumentera uppgifter från Migrationsverket samt om du anställer en person utanför EU/EES och Schweiz för första gången, måste du underrätta Skatteverket på särskild blankett.

Almega: Expertens bästa tips när du ska anställa personal utanför Sveriges gränser