HAMNKONFLIKTEN
Sveriges Hamnar: Hamnarbetarnas storstrejk handlar om makt – inte villkor
Hamnarbetarförbundets upprepade konflikter är i första hand frågan om att få mer makt på bekostnad av andra fackförbund, menar Johan Grauers på Sveriges Hamnar. ”Det blir mycket tydligt för alla vad det här handlar om: att undergräva den svenska modellen”, säger han.
Ett flertal företag i tio svenska hamnar omfattas av Hamnarbetarförbundets nya varsel. Enligt facket handlar varslet bland annat om ”få till stånd reella förbättringar av såväl förutsättningarna för fackligt arbete som reglering av inhyrning i hamnarna i ett nytt kollektivavtal mellan Svenska Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar”. Men att det skulle vara det verkliga skälet tvivlar Sveriges Hamnars förhandlingschef Johan Grauers på.
– Det är tydligt att detta inte handlar om arbetsvillkor för Hamnarbetarförbundet. Det handlar om att försöka få mer makt på bekostnad av andra fackförbund. Vi kan inte medverka till att undergräva den svenska modellen och öppna dörren för kaos på den svenska arbetsmarknaden, säger han.
Det Johan Grauers syftar på är att det redan finns ett förstahandsavtal i de svenska hamnarna, mellan Transportarbetareförbundet och Sveriges Hamnar. Alla hamnarbetare, oavsett facklig anslutning, omfattas av förstahandsavtalet och det är det avtalets villkor som tillämpas i hamnarna. Hamnarbetarförbundet kan med andra ord bara få ett så kallat andrahandsavtal, likalydande med Transports avtal. Det skulle ge dem rätten att ha egna skyddsombud, precis som de har haft sedan de först tecknade ett andrahandsavtal för sex år sedan.
Kan bara få likalydande avtal
Och det är just ett likalydande andrahandsavtal som Medlingsinstitutets medlare presenterade för parterna förra veckan. Sveriges Hamnar accepterade, men Hamnarbetarförbundet nobbade budet. Men de kan inte förvänta sig mer från medlarna.
– De har fått väldigt tydliga signaler om att det är Transports avtal som är förstahandsavtal. Det är det som gäller och man kan inte förhandla sig till något ytterligare genom en medling med Medlingsinstitutet, sa generaldirektören Irene Wennemo till Ekot på måndagen.
Men inte nog med att Hamnarbetar alltså inte accepterar medlarnas bud.
– Hamnarbetarförbundet har också stämt Sverige till Europadomstolen i protest mot hur den svenska arbetsmarknadsmodellen fungerar, så det blir mycket tydligt för alla vad det här handlar om: att undergräva den svenska modellen, säger Johan Grauers.
Under tiden fortsätter alltså storkonflikten. Det senaste varslet, som alltså är ett i en lång rad, träder i kraft 19 juni och pågår i olika hamnar olika dagar och tider fram till 26 juni.
Johan Grauers betonar hur allvarligt läget är.
– I slutändan drabbar alla strejker konsumenter i form av ökade priser på varor och tjänster. Hamnarbetarförbundet skadar alltså inte bara den svenska modellen, utan även hamnföretagen, deras kunder och i slutändan svenska hushåll. Hamnarna är också sårbara utifrån ett säkerhets- och beredskapsperspektiv och i rådande omvärldsläge är det lugn och ro som hamnarna behöver och inte fler strejker, säger han.
Stor förvirring kring varslet
Ursprungligen fanns en stor förvirring över när de nya stridsåtgärderna skulle träda i kraft. Hamnarbetarförbundet menade att varslet hade skickats till Sveriges Hamnar redan på måndagen. Men Sveriges Hamnar hade inte mottagit varslet. Ett varsel ska inkomma till såväl arbetsgivaren, i det här fallet Sveriges Hamnar, som Medlingsinstitutet senast sju arbetsdagar innan det träder i kraft, för att vara lagliga.
Hamnarbetarförbundets vice ordförande Erik Helgeson sa till Tidningen Näringslivet tidigt på tisdagen att förbundet då undersökte vad problemet var.
– Vi har varit i kontakt med Medlingsinstitutet och de fick varslet i tid, sa han och fortsatte:
– Varför det eventuellt inte har kommit fram vet vi inte, så frågan är väl om strulet ligger på vår sida eller på Johan Grauers. Om vi landar i att det ligger på vår sida, så kommer vi att justera vår starttid. Om det ligger på Johans sida, så ligger väl varslet kvar, sa han i ett första samtal med TN.
Några timmar senare ringer Erik Helgeson upp TN igen. Nu har varslet justerats, så att starttiden är framskjuten, det vill säga från 18 till 19 juni, meddelar han.
– Jag hävdar att problemet ligger på Transportföretagens sida, men vi vill inte hålla på att krångla, säger han.
Men han får inte medhåll från Johan Grauers.
– Det blev i och med justeringen av varslet idag tydligt för alla, inklusive Hamnarbetarförbundet, att de inte hade skickat något varsel till Sveriges Hamnar under måndagen. Alltså ligger hela ansvaret på Hamnarbetarförbundets sida, säger Johan Grauers.