DEN SVENSKA UTBILDNINGEN

Från för få sökande till ”jättetryck” – så vände kommunen vuxenutbildningen

Björn Wärnberg (verksamhetschef), Linda Lärk (utbildningskoordinator) och Anneli Gustafsson (rektor) ser alla fördelar med att lokala företag är med i utformandet av vuxenutbildningar. Bild: Uddevalla kommun

Samarbete med lokala företag har inneburit ett rejält uppsving för Uddevallas vuxenutbildningar. Yrkesutbildningen för personbilsmekaniker har gått från för få sökanden till 70 ansökningar på två år. ”Många företag blir förvånade över hur stor vikt vi lägger på deras input i utbildningsplaneringen”, säger utbildningskoordinatorn Linda Lärk till TN.

För drygt tre år sedan ville Uddevalla ta ett omtag kring kommunens vuxenutbildningar. Dels för att få fler sökanden till utbildningarna, dels för säkra kompetens för kommunens företag.

AI-sammanfattning

Uddevalla har omstrukturerat sina vuxenutbildningar för att samarbeta mer med lokala företag.

Två nya utbildningar i industriteknik och kock har redan startats, och fler väntar inom CNC och marinteknik till våren.

Björn Wärnberg, verksamhetschef för vuxenutbildningen, poängterar vikten av arbetsgivarsamarbeten.

Linda Lärk, utbildningskoordinator, säger att företagens deltagande har ökat intresset hos sökande markant.

Uddevalla planerar att fortsätta denna modell och involvera arbetsgivare i alla kommande utbildningar.

Läs mer

Receptet blev att involvera det lokala näringslivet i utformningen av innehållet och att starta utbildningar där företagen såg ett behov av kompetens. Omtaget har varit lyckat, och bland annat lätt till två nya utbildningsstarter inom industriteknik och kock, och till våren väntar två nya inom CNC och marinteknik.

Björn Wärnberg är verksamhetschef för vuxenutbildningen, och har tidigare jobbat som nationell lärlingssamordnare. I den rollen var det tydligt hur viktigt samarbetet med företagen är för att lyckas med utbildningarna.

– Samarbete med arbetsgivarna är i princip alltid positivt för utbildningen. De har inte koll på styrdokumenten för skolan, men de vet vad som krävs för yrket. När man arbetar gemensamt överbryggar man den eventuella motsättningen som finns däremellan, säger han.

Bild från Uddevalla vuxenutbildnings öppna hus i oktober. På bilden är representanter från Husqvarna Group och Uddevalla vuxenutbildning.

Arbetssättet har även gynnat redan existerande utbildningar. Ett exempel är mekanikerutbildningen för personbilar, där det var svårt att fylla platserna för ett par år sedan. Det förändrades när lokala företag involverades mer i samband med att en ny utbildning för mekaniker tunga fordon togs fram under 2023, där även arbetsgivarsamverkan kring personbilsmekanikerutbildningen utökades.

– Vi la stort fokus på att visa sökanden att det finns ett tätt samarbete mellan utbildningsanordnare och bransch. Företagen är med på våra informationsträffar nu, och beskriver sina kompetensbehov på vår hemsida. Det har gjort stor skillnad, i augusti var det ett jättetryck med nästan 70 sökande, säger Linda Lärk, utbildningskoordinator på Uddevalla vuxenutbildning.

Sökande får skruva ihop IKEA-möbel

En nyckel för att skapa intresse kring utbildningar har varit att arrangera studiebesök hos arbetsgivarna.

– Det har varit jätteviktiga, för ingen vinner på att personer söker till utbildningar och yrkesutgångar men inte vet vad de innebär på förhand. Det är viktigt att visa de presumtiva eleverna att utbildningarna leder till jobb, men också visa vilket typ av jobb, säger Linda Lärk.

För att se till att de som kommer in på yrkesprogrammen har en god chans att slutföra dem så har arbetsgivarna även fått vara med och utforma tester för att bedöma om de sökande har förutsättningar att klara utbildningen. Till exempel får eleverna som söker till industriteknik skruva ihop en IKEA-möbel.

– Det är jätteviktigt att matcha antagningen efter de specifika utbildningarna. För att kunna bli CNC-operatör kanske man inte måste kunna allt inom matematik, men att kunna mäta och ha förståelse för koordinatsystem behövs för att klara utbildningen, säger Anneli Gustafsson, rektor för vuxenutbildningen i Uddevalla.

”Vi startar ingen yrkesutbildning utan samverkan”

Företagens reaktioner på att vara aktiva i utformandet av utbildningarna har varit positiva, säger Linda Lärk.

– När vi pratar med branscher och arbetsgivare så finns det ett stort intresse kring att samverka. Många blir förvånade över hur stor vikt vi lägger på deras input i utbildningsplaneringen, men det är ju dem som vet vilka kompetenser som behövs så det är ju egentligen självklart att jobba på det sättet, säger hon.

Uddevalla kommer således att fortsätta med modellen.

– Vi startar ingen yrkesutbildning om inte vi har gjort det tillsammans med arbetsgivare från början, avslutar Björn Wärnberg.