TESLAKONFLIKTEN

Teslastrejkens effekter: Verkstäder tappar stort

Strejkeffekter slår hårt och fel, anser Transportföretagen. Arkivbild Bild: Johan Nilsson/TT

Ekonomi (TT)

Ett tiotal bilverkstäder har tappat hälften eller mer av sina intäkter. Den långvariga strejken mot Tesla slår hårt – men blint, enligt Transportföretagen.

I fyra månader har IF Metalls strejk riktad mot amerikanska elbilsjätten Tesla pågått. Men medan den primära konflikten mot Teslas egna verkstäder fått dåligt genomslag, så har andra allmänna verkstäder, som plockats ut i sympatiåtgärder, drabbats hårdare.

Uppemot 70 procent

– Våra medlemsföretag som har kollektivavtal drabbas ju hårt och lider ganska stort, några av dem. Det är stora konsekvenser för dem. Några har ju, när vi talar om verkstäderna, uppemot 70 procent av sin omsättning som drabbas av det här, säger Annika Nordin, chef för arbetsgivarfrågor på Transportföretagen.

Totalt sett är omkring 80 verkstäder påverkade av IF Metalls sympativarsel. Och ett tiotal av dem har tappat cirka 50 procent av sina intäkter till följd av att de inte får laga Teslabilar längre, enligt Annika Nordin. För resterande 70 handlar det om intäktsbortfall på mellan fem och 40 procent.

Hittills har dock inga av verkstäderna gjort sig av med personal.

– Inte som jag känner till i dagsläget, säger Nordin.

De drabbade verkstäderna har också rätt till viss konfliktersättning från Svenskt Näringslivs konfliktfond.

Strid ström av varsel

Transportföretagen och dess medlemsföretag känner sig maktlösa i en konflikt som inte rör dem. Teslaägarna går dessutom bara till någon annan verkstad utan kollektivavtal, enligt Nordin.

De primära strejkåtgärderna som IF Metall riktat mot Tesla direkt har däremot visat sig få begränsade effekter. Endast runt en tredjedel av personalen på elbilsföretagets serviceverkstäder strejkar, enligt Medlingsinstitutets uppskattning. Det är mot den bakgrunden som facket begärt sympatiåtgärder från en mängd andra fack, även utomlands ifrån, framför allt mot hamnar där Tesla normalt plockar in sina bilar till Sverige.

Men det har inte fått Tesla, med världens rikaste man Elon Musk i spetsen, att rucka på sig en millimeter. Tesla vill inte teckna kollektivavtal. Den statliga medlaren Kurt Eriksson säger sig ha löpande kontakter med parterna.

"Läget är fortfarande låst i principfrågan om kollektivavtal", skriver Kurt Eriksson i ett sms.

Olle Lindström/TT

Fakta

27 oktober inledde IF Metall sin strejk mot Teslas serviceverkstäder. Målet är att förmå företaget att teckna kollektivavtal.

Amerikanska elbilsjätten vägrar. De anställda har lika bra eller bättre villkor än kollektivavtalet, är svaret från Tesla.

Många av de anställda på Teslas serviceanläggningar struntar dock i fackets uppmaningen att gå ut i strejk.

Det har fått IF Metall att lägga sympativarsel riktade mot andra verkstäder där Teslaägare får sina bilar reparerade. Vid sidan av det har facket begärt en strid ström av sympatistrejker av andra fackförbund.