AVTALSRÖRELSE

Hamnarbetarförbundet varslar om strejk – ”Äventyrar den svenska modellen”

Hamnarbetarförbundet varslar om strejk i Göteborgs hamn. Arkivbild. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Hamnarbetarförbundet varslar om strejk från den 6 juli till den 11 juli i Göteborgs roroterminal och i Helsingborgs hamn. Enligt Johan Grauers på Sveriges Hamnar är det ett hot mot den svenska modellen.

Hamnarbetarförbundet kräver att en social fond inrättas, med syfte att stötta de arbetsgivare som väljer att rehabilitera behovsanställda efter längre tids sjukdom eller skada.

– Vi har två frågor som rör behovsanställdas trygghet. Dels förstärkt rehabilitering, dels att säkra facklig likabehandling, säger Eric Helgesson, vice förbundsordförande i Hamnarbetarförbundet.

Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar, tycker att varslet är ”djupt olyckligt och mycket problematiskt” och han anser att Hamnarbetarförbundet äventyrar den svenska modellen.

– Att Hamnarbetarförbundet (HF) varslar i ett läge då i princip hela arbetsmarknaden är överens om nya avtal gynnar ingen. Tvärtom sänker det konkurrenskraften och då inte bara för hamnarna utan för hela industrin. Detta sker dessutom i ett ekonomiskt oroligt läge, vilket är ännu mer anmärkningsvärt. Det innebär också färre jobb och högre priser när färre varor kommer in via hamnarna, säger Johan Grauers.

Försöker tränga undan avtal

Han framhåller att det efter tuffa förhandlingar med Transportarbetareförbundet inte finns utrymme för andra villkor i ett andrahandsavtal. Johan Grauers betonar också att HF:s medlemmar omfattas precis som tidigare av kollektivavtal. HF:s agerande betraktas som ett försök att tränga undan Transports avtal.

– Medlingsinstitutet har – på HF:s initiativ – redan varit involverade och lagt fram ett förslag som är möjligt utifrån den svenska modellen. Det är beklagligt att HF, när de inte får som de vill, vägrar acceptera medlarnas bud. Det alla i hamnarna nu behöver är lugn och ro samt fokus på verksamheten, säger Johan Grauers.

Att HF, trots att det redan finns ett kollektivavtal med Transport ändå väljer konflikt och stridsåtgärder i detta läge kan få förödande effekter för Sveriges ekonomi, enligt honom.

– Konflikten i Göteborg 2016/2017 kostade Sverige 4,6 miljarder och 140 uppsagda hamnarbetare enbart i Göteborgs containerterminal, avslutar han.