AVTALSRÖRELSE

Transport varslar om konflikt – kan drabba semesterflygen

Under torsdagsmorgonen varslade Transportarbetarförbundet om konflikt på bevaknings- och säkerhetsavtalet. Varslet omfattar bland annat personal på Arlanda, Bromma flygplats och Landvetter samt på Ringhals kärnkraftverk. ”Det är beklagligt. Transport vill ha mer än alla andra och väljer därför att varsla”, säger Richard Orgård, förbundsdirektör på Almega Säkerhetsföretagen, till TN.

På torsdagsmorgonen varslade Transport Almega Säkerhetsföretagen om konflikt. Konflikten gäller Bevaknings- och säkerhetsavtalet.

I ett första steg rör konflikten nyanställnings-, inhyrnings-, övertids- och mertidsblockad för samtliga företag som är anslutna till avtalet. I ett andra steg innebär det att personal på Arlanda, Bromma flygplats, Landvetters flygplats och Ringhals kärnkraftverk tas ut i strejk.

– Både vi och arbetsgivarna är överens om att branschen har problem med att rekrytera och behålla personal. För att få fler till yrket och som också stannar måste vi höja ingångslönen och premiera erfarenhet och kompetens, säger Transports ordförande Tommy Wreeth i en kommentar.

Men Transport utmanar den svenska modellen och vill ha mer än det märke som industrin har förhandlat fram, enligt Richard Orgård, förbundsdirektör på Almega Säkerhetsföretagen.

– Det är ytterst oansvarigt av Transport. Vi har lagt fram flera förslag för att gå dem till mötes, men alla delar måste rymmas inom märket. Vad Transport kräver spräcker märket, de vill ha mer än alla andra på svensk arbetsmarknad, säger han till TN.

”Varslet stör väldigt många samhällsviktiga funktioner.”

Under våren har ett stort antal avtal tecknats mellan olika parter på arbetsmarknaden. Alla har landat på industrins så kallade märke, alltså 7,4 procent i löneökningar över två år, inklusive det stora avtal som Transport har med Transportföretagen, Hamn- och stuveriavtalet.

Richard Orgård understryker att Transports varsel är omfattande och kan få allvarliga konsekvenser.

– Varslet stör väldigt många samhällsviktiga funktioner, som Arlanda och Ringhals, säger han.

Flera stora svenska flygplatser, med trafik både nationellt och internationellt, riskerar att drabbas lagom till semestertider. Det innebär att ett stort antal passagerarplan kan få stå på marken och många passagerare bli strandsatta.

Nu väntar medling, något som Richard Orgård välkomnar.

– Vi hade gärna fortsatt förhandla och nått en lösning, men nu är det medlarnas tur att ta detta i mål. Vi tar vårt ansvar och är öppna för det mesta, så länge det ryms inom ramen för märket. Nu måste Transport ta sitt ansvar och inse det orimliga i att de ska få mer än alla andra på arbetsmarknaden, säger han.

– Jag är övertygad om att vi med medlarnas hjälp kommer nå ett långsiktigt hållbart avtal som båda parter kan acceptera. Och att detta ryms inom de ramar som arbetsmarknadens parter har kommit överens om ska gälla.

De första stridsåtgärderna träder i kraft 28 juni klockan 00.00. De omfattar nyanställnings-, inhyrnings-, övertids- och mertidsblockad för samtliga företag inom Säkerhetsföretagens avtalsområde. Det andra varslet träder i kraft 3 juli klockan 03.00. Då tas medarbetare på Securitas på Landvetters och Bromma flygplatser samt medarbetare på Avarn Security på Arlanda flygplats och Ringhals kärnkraftverk ut i strejk.