KOMPETENSKRISEN

150 000 behövs när transportbranschen ställer om

Mats Lewan visar skillnaden på Fifth Avenue under påskparaden i New York år 1900 och 1913. Teknikutvecklingen går lika fort i dag, bara att den är mindre visuell och mer komplex, menar han. Bild: Pontus Nyman

Transportbranschen står inför stora utmaningar inte minst när det gäller klimatomställningen och digitaliseringen. I Sverige finns gott om företag som går i bräschen men för att de ska lyckas krävs kompetens, enligt en ny rapport från Transportföretagen. ”Det behövs 150 000 personer fram till 2035”, säger rapportförfattaren Mats Lewan till TN.

Mats Lewan pekar på två svartvita bilder intill varandra. Båda föreställer ikoniska Fifth Avenue på Manhattan i New York under påskparaden men den ena bilden är tagen år 1900 och den andra 1913.

– Ser ni skillnaden? Undrar han och pekar på en av bilderna.

På bilden från 1900 syns en bil bland tusentals hästdroskor. På den andra bilden från 1913 syns i stället en hästdroska bland tusentals bilar.

– Så snabbt kan tekniken förändra samhället och det sker en lika kraftig förändring i dag, bara att den är mer komplex och inte lika visuell. I början av 1900-talet handlade det om att skaffa en förbränningsmotor och möjligen bättre bromsar. Nu är flera teknikskiften på gång samtidigt, säger rapportförfattaren Mats Lewan, som också är forskningsanalytiker med bakgrund som civilingenjör.

Två stora utmaningar för transportbranschen är den tekniska utmaningen med digitaliseringen och allt vad den innebär samt klimatomställningen.

– I dag upplevs transportbranschen som en miljöbov, men branschen kan också gå till att bli en miljöhjälte i stället.

Techföretaget Einride tillverkar autonoma och elektriska lastbilar, men för det krävs många olika kompetenser. Bild: Magnus Hjalmarsson Neideman/TT

I Sverige finns flera företag, stora och små, som är mitt uppe i denna omställning. Allt från historiska giganter som Volvo och Scania till mindre startup-bolag som Einride inom autonoma elektriska lastbilar, Cake som elektrifierar motorcyklar och Heart Aerospace som utvecklar elektriska passagerarflygplan.

Logiskt nog kräver ny teknik förstås också ny kompetens.

– För att företagen ska lyckas handlar det om att lösa kompetensbristen, att attrahera personer som kan vara intresserade av att jobba med morgondagens transportsektor, konstaterar Mats Lewan.

Vinddrivna fartyg

Han pekar på några intressanta projekt som pågår. Alfa Laval har tillsammans med Wallenius gått samman för att leverera lösningar för vinddrivna fartyg.

– Fartyget kan till 90 procent drivas av vinden och gå i Atlantfart på 12 knop. Candela har utvecklat en elektrisk båt med ett slags vingteknik där skrovet kommer upp från vattenytan och energiförbrukningen minskar med 80 procent. Det kommer att bli det snabbaste sättet att ta sig från Ekerö till Stockholms innerstad.

Candela har utvecklat en teknik med ett slags vinge som lyfter upp båtens skrov vilket snabbar på färden och minskar energiåtgången. Bild: Jonas Ekströmer/TT

För luftfarten handlar det om allt från elektriska flygplan till leveranser av drönare.

– När jag började med det här projektet var jag som många ganska skeptisk till drönare men jag upptäckte snabbt att det inte var så i branschen. Snarare finns det över 500 projekt av allt mindre bolag till Boeing och Airbus.

Anders Forslund, tidigare forskare vid Chalmers, är nu grundare och vd för bolaget Heart Aerospace som utvecklar elflygplan. Bild: Anders Wiklund/TT

Det händer väldigt mycket intressant vad gäller luftfarten samtidigt, berättar han. Så kallade ”vertiports” är små miniflygplatser där drönare och flygplan kan landa vertikalt. En av de största fördelarna är att den långa landningsbanan inte behövs vilket möjliggör mindre enheter i stadsmiljö. Norrköpings flygplats planerar inte minst för en vertikal flygplats som kan transportera varor och människor, och en sådan har redan öppnat i Coventry i England.

Krävs kompetens

Men för att luftfarten ska kunna ställa om för att leverera på teknik- och klimatomställningen krävs liksom i alla andra delar av transportsektorn en lång rad kunskaper. Som exempel för just denna del av transportsektorn handlar det inte minst om kompetens inom områden som el, elsäkerhet, digitala system, fjärrstyrning, uppkoppling, kompositmaterial, alternativa bränslen, autonoma system, vätgas och eVTOL (Elektrisk vertikal start och landning).

– I hela transportsektorn är man orolig för kompetensutmaningen och kostnaden med att man tvingas utbilda själv. Det är klart att klimatomställningen är en stor utmaning för stora fordonstillverkare men jag upplever att man ser det som en möjlighet och något man vill vara en del av, konstaterar Mats Lewan.

Olika delar av transportsektorn har olika utmaningar när det gäller kompetensfrågor men några återkommande är el, digitalisering, alternativa bränslen, vätgas, autonoma transporter och förare.

– Om vi även räknar med naturliga avgångar så krävs det omkring 150 000 personer fram till 2035 och det är en mängd olika kompetenser inom olika områden. Inte minst finns ett stort rekryteringsbehov på förarsidan. Det handlar om att förändra läroplaner och skapa förutsättningar att attrahera fler personer med nya kompetenser.

Åtgärderna som behövs

I rapporten har Transportföretagen konkretiserat ett antal åtgärdsområden som är viktiga för att ta sig ann framtidsutmaningarna och dessa är:

  • Läroplaner.
  • Fortbildning av yrkeslärare.
  • Läromedier.
  • Omställningsstudiestödet.
  • Attraktionskraft.
  • Ökad jämställdhet.
  • Stimulera körkortstagande.

Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen, konstaterar att rapporten gör klart att transportsektorn står mitt i och inför en stor teknisk omställning som innebär nya kompetensbehov och framväxten av nya spännande yrkesroller och arbetsuppgifter.

– Vid sidan om att göra allt för att utbildningssystemet ska hänga med i utvecklingen blir en viktig uppgift för oss att kommunicera omställningen för omvärlden. Allt för att få fler att välja en karriär i transportsektorn framöver, säger han.