KOMPETENSKRISEN

Branschen: EU måste sänka körkortsåldern för bussförare

Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag. Bild: Hasse Holmberg / TT, Ryno Quantz

I ett brev till EU-minister Jessika Rosvall och bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson vädjar branschen om att sänka körkortsåldern för bussförare.

Brevet är undertecknat av de två internationella organisationerna IRU, International Road Transport Union och EPTO, European Public Transport Operators.

– Vi tror att EU-kommissionen kommer publicera sitt förslag till reviderat direktiv under första kvartalet i år. Att sänka körkortsåldern för bussförare till 18 år inom hela EU och att göra en konsekvensändring i EU:s körkortsdirektiv för att slopa dagens begränsning som innebär att yngre bussförare enbart får köra linjelagd trafik där linjen är kortare än 50 kilometer är krav som vi i Sveriges Bussföretag drivit länge, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag, i ett pressmeddelande.

EU:s körkortsdirektiv är en fråga som finns på agendan under Sveriges ordförandeskap i EU.

– Nu har vår internationella organisation IRU tillsammans med den europeiska kollektivtrafikorganisationen EPTO gemensamt skrivit brev till svenska regeringen och framfört samma krav från hela det samlade europeiska busskollektivet, fortsätter hon.

Branschen har under en längre tid lyft fram problematiken med brist på kompetens och en tidigare rapport har fastställt att det saknas minst 4 100 förare fram till 2024 i Sverige.

Transportföretagen: Bussföretagen skriker efter personal – EU måste sänka körkortsåldern för bussförare