FLYGBRANSCHENS FRAMTID

”En existentiell förhandling för SAS”

SAS förhandlingsledare Marianne Hernæs möter pressen utanför Näringslivets hus i Stockholm innan måndagens förhandling skall starta mellan SAS och pilotfacken. Bild: Fredrik Persson/TT

Ekonomi (TT)

SAS mangling med piloterna är helt avgörande för bolagets framtid.

– Det här är inte en vanlig förhandling, det är en existentiell förhandling för SAS, säger kommunikationschefen Karin Nyman.

Hon spar inte på krutet då hon understryker hur viktig förhandlingen nu är för det krisande flygbolaget.

– Vi måste nå ett avtal. Det här måste ta slut, säger hon till TT vid 14.30-tiden på måndagen.

TT: Men om det är så, varför går ni då inte bara med på piloternas krav?

– Det är enkelt. Vi måste få in externt kapital. Vi måste ha ett avtal som är investeringsbart.

– Vi gör allt som står i vår makt. Det här är ingen vanligt förhandling, det är en existentiell förhandling för SAS.

Investeringsbart avtal

TT: Förhandlar ni med både piloterna och med investerarna?

– Nej. Jag kan inte säga exakt hur det sker. Men vi måste ha ett avtal som är investeringsbart enligt en professionell bedömning.

TT: Vad gör ni om ni inte lyckas komma överens om ett sådant avtal?

– Nu är vårt mål och vårt fokus att komma fram till ett avtal. Jag får stanna där, jag kan inte kommentera mer, säger Karin Nyman.

Det var lika hårda bud som gällde när förhandlingsledaren Marianne Hernæs var på väg in till Näringslivets hus tidigare på måndagen. En överenskommelse måste nås i dag, annars lägger man ner, sade hon då.

– Vi har medlat i 3-4 veckor nu och som förhandlingsledare måste man då inse att vi inte kommer att komma så mycket längre. Då måste man förstå att slaget är förlorat, sade Marianne Hernæs till journalisterna som väntade utanför.

Att fortsätta förhandla under en ännu längre tid skulle vara oansvarigt för SAS som bolag, som förlorar runt 100 miljoner dagligen på strejken, förklarade Marianne Hernæs.

– Det handlar om den kritiska situation vi är i. Vi kan inte blunda och låta det fortsätta, sade hon.

Hon tillade dock att SAS kommer att vara tillgängliga för att prata med piloterna även om en överenskommelse inte nås i dag.

Pilotfacken tror på lösning

Pilotfackens representanter var något mer optimistiska då de kom fram till Näringslivets hus på måndagsmorgonen.

Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening, sade att han hoppades på att dagens förhandlingsrunda också blir den sista.

– Vi är här och ska fortsätta med förhandlingarna i dag. Vi hoppas kunna nå en lösning under dagen, sade Martin Lindgren.

– Vi sitter tills vi blir klara men vi hoppas att vi blir klara i dag. Det har varit rörelse.

Martin Lindgrens norske motsvarighet Roger Klokset var också något optimistisk då han kom.

Tredje veckan

På måndag går strejken in på sitt 15:e dygn. Piloterna är beredda på att ta den tid som krävs. Roger Klokset kallar samtidigt situationen kring förhandlingen bisarr.

– Det är som att grannen har stulit ditt hus och sedan kräver ett högt pris för att köpa tillbaka det – samtidigt som att grannens hus brinner och den ber dig om hjälp för att släcka branden. Så det är en annorlunda förhandling.

Claes Stråth, en av de svenska medlarna, berättade på söndagskvällen att de har gjort en lista på ett 25-tal områden som ska behandlas och att många av dem ska ha hunnits bockas av under helgen. Hur många som återstår vill han däremot inte säga.

Henrik Thyregod, ledare för danska pilotfacket, tror inte att måndagens förhandlingar kommer att bli lika långdragna som helgens.

– Jag tror inte att vi behöver 30-40 timmar för att bli klara med de saker som återstår. Nu går vi in och talar om det sista som behövs så ser vi vad som händer, sade han på måndagsmorgonen.

Johanna Cederblad/TT

Beata Wallsten/TT

Roger Klokset, ordförande för norska SAS pilotförbund, kallar hela situationen bisarr. Bild: Fredrik Persson/TT

Fakta

Piloterna hos SAS hade sedan tidigare varslat om strejk från och med den 29 juni eftersom parterna inte har kunnat komma överens om ett nytt kollektivavtal.

Enligt Svensk pilotförening handlar strejken om att SAS inte har återanställt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stället använder sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.

Pilotfacket menar då att SAS har åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet då flygbolaget har anställt ersättare i stället för tidigare medarbetare.

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pågått sedan i november förra året men parterna har inte kunnat nå en uppgörelse. Piloternas gamla kollektivavtal löpte ut i slutet på mars.

Den 9 juni lämnade pilotfacken in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet. Medlingen har pågått sedan den 13 juni men avbröts den 4 juli när SAS-piloterna gav beskedet om att de skulle gå ut i strejk med omedelbar verkan.