FLYGBRANSCHENS FRAMTID

SAS: Lösning måste nås i dag

SAS förhandlingsledare Marianne Hernæs möter pressen utanför Näringslivets hus i Stockholm innan måndagens förhandling skall starta mellan SAS och pilotfacken. Bild: Fredrik Persson/TT

Ekonomi (TT)

Efter helgens maratonlånga förhandlingar fortsätter försöken till att få SAS och piloterna att komma överens. Enligt SAS är det i dag som en överenskommelse måste nås.

– Vi är snart vid vägs ände, säger SAS förhandlingsledare Marianne Hernæs.

När SAS förhandlingsledare Marianne Hernæs var på väg in till Näringslivets hus var det hårda bud som gällde. En överenskommelse måste nås i dag, annars lägger man ner.

– Vi har medlat i 3-4 veckor nu och som förhandlingsledare måste man då inse att vi inte kommer att komma så mycket längre. Då måste man förstå att slaget är förlorat, säger Marianne Hernæs till journalisterna som väntade utanför.

Att fortsätta förhandla under en ännu längre tid skulle vara oansvarigt för SAS som bolag, som förlorar runt 100 miljoner dagligen på strejken, fortsätter Marianne Hernæs.

– Det handlar om den kritiska situation vi är i. Vi kan inte blunda och låta det fortsätta, säger hon men att SAS kommer att vara tillgängliga för att prata med piloterna även om en överenskommelse inte nås i dag.

Pilotfacken tror på lösning

Efter ungefär 36 timmars oavbrutet förhandlande under helgen lämnade parterna Näringslivets hus i Stockholm på söndagskvällen för några timmars vila.

Något tidigare på morgonen återvände pilotfackens representanter, som alla var optimistiska, till förhandlingsbordet.

Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening, hoppas på att dagens förhandlingsrunda också blir den sista.

– Vi är här och ska fortsätta med förhandlingarna i dag. Vi hoppas kunna nå en lösning under dagen, säger Martin Lindgren och uppger att förhandlingarna har gått framåt under helgen.

– Vi sitter tills vi blir klara men vi hoppas att vi blir klara i dag. Det har varit rörelse.

Martin Lindgrens norske motsvarighet Roger Klokset säger att de har hunnit vila sig lite efter helgens förhandlingar.

– Nu har vi vilat och sovit så vi är redo, säger Roger Klokset till journalisterna på väg in till Näringslivets hus.

Tredje veckan

I dag går strejken in på sitt 15:e dygn. Piloterna är beredda på att ta den tid som krävs. Roger Klokset kallar samtidigt situationen kring förhandlingarna bisarr.

– Det är som att grannen har stulit ditt hus och sedan kräver ett högt pris för att köpa tillbaka det – samtidigt som att grannens hus brinner och den ber dig om hjälp för att släcka branden. Så det är en annorlunda förhandling.

Claes Stråth, en av de svenska medlarna, berättade på söndagskvällen att de har gjort en lista på ett 25-tal områden som ska behandlas och att många av dem ska ha hunnits bockas av under helgen. Hur många som återstår nu vill han däremot inte säga.

Henrik Thyregod, ledare för danska pilotfacket, tror inte att dagens förhandlingar kommer att behöva bli lika långdragna som helgens.

– Jag tror inte att vi behöver 30-40 timmar för att bli klara med de saker som återstår. Nu går vi in och talar om det sista som behövs så ser vi vad som händer, säger han.

Tror på lösning

Det har varit en lång och utdragen medlingsprocess och enligt Claes Stråth kompliceras förhandlingarna av att det är tre olika länder och fyra olika fackförbund är inblandade.

Han anser dock inte att det förekommit några egentliga bakslag under förhandlingarna.

– Nej, det skulle jag inte säga, men det är många stora och komplexa frågor. Om viljan finns – och det vet jag att den gör – så kommer det här att kunna lösas under morgondagen, men inget är klart förrän det är klart, sade Claes Stråth på söndagskvällen.

Johanna Cederblad/TT

Beata Wallsten/TT

Roger Klokset, ordförande för norska SAS pilotförbund, kallar hela situationen bisarr. Bild: Fredrik Persson/TT

Fakta

Piloterna hos SAS hade sedan tidigare varslat om strejk från och med den 29 juni eftersom parterna inte har kunnat komma överens om ett nytt kollektivavtal.

Enligt Svensk pilotförening handlar strejken om att SAS inte har återanställt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stället använder sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.

Pilotfacket menar då att SAS har åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet då flygbolaget har anställt ersättare i stället för tidigare medarbetare.

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pågått sedan i november förra året men parterna har inte kunnat nå en uppgörelse. Piloternas gamla kollektivavtal löpte ut i slutet på mars.

Den 9 juni lämnade pilotfacken in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet. Medlingen har pågått sedan den 13 juni men avbröts den 4 juli när SAS-piloterna gav beskedet om att de skulle gå ut i strejk med omedelbar verkan.