FLYGBRANSCHENS FRAMTID

SAS-förhandlingarna skjuts upp igen

Roger Klokset, ordförande för norska SAS pilotförbund, pratar med medier under söndagens förhandlingar mellan SAS och och de skandinaviska pilotfacken i Näringslivets hus i Stockholm. Bild: Carolinja Byrmo/TT

Ekonomi (TT)

Förhandlingarna mellan SAS och pilotfacken, som pågått i ett och ett halvt dygn, tog en paus på söndagskvällen.

– Vi satt så länge för att vi trodde att vi skulle komma fram till en lösning, säger Roger Klokset, ordförande för norska pilotförbundet.

Efter ungefär 36 timmars oavbrutet förhandlande lämnar parterna Näringslivets hus i Stockholm för några timmars vila. Förhandlingarna återupptas igen tidigt på måndagsmorgonen, då pilotstrejken går in på sitt 14:e dygn.

– För resenärernas skull är det naturligtvis beklagligt att det här drar ut på tiden och att vi aldrig klarar att få fram en lösning, men vi är upptryckta i ett hörn och har inget annat val, säger Roger Klokset.

Klokset, liksom Jan Levi Skogvang, ordförande för det andra norska pilotfacket, säger att de är beredda på att ta den tid som krävs.

– Vi önskar självklart en snar lösning, men vi är tydliga med vad som är våra minikrav. Samtidigt handlar det om positionering så det kan gå snabbt, säger Roger Klokset.

Klokset uppger att hans förtroende för SAS som arbetsgivare har inte förändrats under processen.

– Nej, det skulle jag inte säga, de arbetar på från sin sida så gott de kan, men den här konflikten kunde ha varit löst redan i november, säger han.

Inga bakslag

Claes Stråth, en av de svenska medlarna, säger att framsteg gjorts i förhandlingarna under dagen, men att man inte nådde ända fram.

– Vi har gjort en lista på ett 25-tal områden som ska behandlas och många av dem är nu avbockade, säger han.

Hur många som återstår vill han inte säga, men han understryker att förhandlingarna kompliceras av att det är tre olika länder och fyra olika fackförbund inblandade. Han anser dock inte att det förekommit några egentliga bakslag under förhandlingarna.

– Nej, det skulle jag inte säga, men det är många stora och komplexa frågor. Om viljan finns -- och det vet jag att den gör – så kommer det här att kunna lösas undermorgondagen, men inget är klart förrän det är klart, säger han.

Men frågan vilken part som gjort flest eftergifter vill Claes Stråth inte svara på.

– Det kan jag inte ge mig in på, säger han.

Investera i framtiden

Enligt Marianne Hernæs, förhandlingsledare vid SAS, handlar det ytterst om flygbolagets överlevnad – att säkerställa besparingar och intäkter i flygbolagets finansiella räddningsplan.

– Det handlar om att få en investerare att investera i framtiden i SAS, sade hon på fredagskvällen.

Hittills har strejken enligt SAS kostat 100–130 miljoner kronor per dag. I torsdags hade strejken orsakat över 2 550 inställda flyg, vilket har påverkat över 270 000 passagerare.

Marcus Lindström/TT

Kristina Erkenborn/TT

Fakta

Piloterna hos SAS hade sedan tidigare varslat om strejk från och med den 29 juni eftersom parterna inte har kunnat komma överens om ett nytt kollektivavtal.

Enligt Svensk pilotförening handlar strejken om att SAS inte har återanställt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stället använder sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.

Pilotfacket menar då att SAS har åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet då flygbolaget har anställt ersättare i stället för tidigare medarbetare.

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pågått sedan i november förra året men parterna har inte kunnat nå en uppgörelse. Piloternas gamla kollektivavtal löpte ut i slutet på mars.

Den 9 juni lämnade pilotfacken in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet. Medlingen har pågått sedan den 13 juni men avbröts den 4 juli när SAS-piloterna gav beskedet om att de skulle gå ut i strejk med omedelbar verkan.