BREXIT

Ledare: Brexit har stärkt EU

Flaggor utanför Skottlands parlament 2020. Bild: Scott Heppell

”Inför hela Europa har Brexit blivit ett sedelärande exempel på varför ett EU även med fel och brister är värt att hålla fast vid”, skriver Erik Zsiga på Di:s ledarsida.

Tio år efter brexitomröstningen står det klart att det brittiska utträdet ur unionen var dåligt för alla parter. Samtidigt har EU:s magnetism ökat, enligt Erik Zsiga.

”I det politiska ledarskapet råder hög aktivitet för att stärka EU:s resiliens och konkurrenskraft. Probleminsikt saknas inte. Snarare borde fler känna självförtroende, inte minst över den tydliga lärdom som Brexit har blivit”, skriver han på Di:s ledarsida.

Di ledare: Brexit visar EU:s värde