SVERIGES ENTREPRENÖRER

Svenskt godis erövrar New York – men detta bekymrar: ”Mer oroande än tullarna”

BonBons grundare: Selim Adira, Leonard Schaltz och Robert Persson. Bild: Pressbild

Med sex butiker och en stadigt växande fanbase har BonBon blivit en självklar del av Manhattans trendkarta. Men expansionen sker samtidigt som tullar och ett kraftigt dollarfall skapar nya utmaningar. ”Jag tror att godis funkar i hela USA”, säger grundaren Leonard Schaltz till TN.

”Welcome guys, have you been here before? All candy is imported from Sweden”.

Långt upp på Upper East Side i New York, mellan en kemtvätt och en barnpassningsbyrå, uppenbarar sig en knallrosa dörr med kanelbullestora glödlampor och snirkliga bokstäver som tillsammans utgör BonBon. På andra sidan dörren finns en liten munsbit av Sverige. Åtminstone av en de saker som landet förknippas mest med i New York numera: lösgodis. Tiden då amerikanerna trodde att svenskt godis innebar ”Swedish Fish” är förbi.

Som svensk är det lätt att känna sig hemma bland sockerbitar, pollygodis och sura nappar, inramat av böcker med Pippi Långstrump och lampskärmar från Svenskt Tenn.

– Vi ser Bon-Bon först och främst som en kvalitetsprodukt. Att vi är svenska är sekundärt, säger Leonard Schaltz, en av grundarna till BonBon, när TN möter honom i New York.

Allt lösgodis är importerat från Sverige vilket innebär att BonBon påverkas av Vita husets tullar.

Med det sagt är Sverige ett starkt varumärke på Manhattan, medger han.

– Det är superviktigt. Jag tror att det finns en undermedveten idé om att saker från Sverige fungerar och har god kvalitet.

”New York sägs vara en stad som aldrig sover, men så är det inte alltid.”

I våras lanserade företaget tillsammans med Astrid Lindgren-stiftelsen en Pippi Långstrump-kollektion med godis, barnböcker och tröjor. Pippi gifter sig väl med företagets varumärke om att ha så roligt det bara går och att aldrig växa upp, enligt Leonard Schaltz.

– Amerikaner har koll på Pippi Longstocking. Inte som de känner till ABBA, men mer än vi tror.

Han kom till USA 2008 för att studera, men blev företagare och drog bland annat i gång ett logistikföretag i Miami. När han 2018 fick möjligheten att tillsammans med Malmöduon Selim Adira och Robert Persson starta en godisbutik i på Lower East Side i New York kunde han inte motstå frestelsen. En tillfällig insats blev en heltidssyssla för 38-åringen. Idag har BonBon drygt 160 anställda (många på deltid), sex butiker – och fler är på gång.

– Vi vill inte befinna oss under en press att öppna fem butiker varje år utan behålla den där ägarmagin som innebär att det är roligt att öppna butiker. Vi skyndar långsamt.

Han fortsätter:

– New York sägs vara en stad som aldrig sover, men så är det inte alltid. Vi bestämde oss därför direkt för att ha öppet 10 till 22 sju dagar i veckan för att bidra till en levande stadsbild.

Pippi Långstrump passar bra in med BonBons värderingar, enligt Leonard Schaltz.

Inramningen, från den rosa dörren till de färgglada produkterna och personalens bemötande när en ny kund kliver in, är definitionen av Tiktok-vänligt och har varit en fundamental del av framgången. I butiken tar mer än en kund en selfie framför godishyllorna eller tillsammans med personalen, som bär karaktäristiska vita piccololinspirerade kostymer med en air av nöjesparker kring förra sekelskiftet.

Orosmolnen: tullar och svag dollar

Knappt hade BonBon hunnit etablera sig på Manhattan innan pandemin slog till. En framgångsrik e-handel gjorde att företaget klarade den utmaningen, men fler har uppenbarat sig. Föga överraskande påverkas ett företag som importerar lösgodis från Europa av Trumpadministrationens tullar.

BonBon agerade fort och beställde stora mängder godis från Sverige innan tullarna skulle träda i kraft.

– Vi har påverkats. Våra tullavgifter har ökat väldigt mycket. Som tur är så är skatten, import duty tax, en relativt liten del av hela kostnadsbilden när vi importerar en container med godis. Tulldelen är en mindre post, säger Leonard Schaltz.

Osäkerheten kring tullsatserna är nästan lika allvarlig som själva tullarna, menar han och pekar på en annan utmaning som har dykt upp under året.

– Det är inte alltid tydligt vad som gäller. Men när tullarna hade trätt kraft insåg vi att värdet på dollarn var en större faktor att hålla koll på. Devalveringen av dollarn i förhållande till euron har varit mer oroande än tullarna. Under de här tio månaderna har vi sett en värdesänkning med 10 till 15 procent.

Hur tacklar ni det?

– Vi är i en så pass lyckosam position att vi inte har behövt höja priserna än och kommer inte att höja så länge som det går. Vi hoppas att värdet på dollarn inte faller så mycket, men det är faktiskt något som har påverkat väldigt mycket mer än tullarna.

Inte bara godis. I butiken på Upper East finns även ett hörn med andra svenska produkter.

New York är på många sätt inte representativt för USA. En världsmetropol där olika kulturer blandas i ett ordnat kaos där hög trendkänslighet och kapitalstarka individer sätter sin prägel på det mesta. Leonard Schaltz bedömer dock att Bon-Bon inte är något som enbart fungerar i landets mest befolkade stad.

– Jag tror att godis funkar i hela USA. Det ska absolut finnas Bon-Bon-butiker på flera platser i USA. Att vi har fokuserat på New York beror på praktiska skäl eftersom vi har våra lager i Brooklyn och Long Island City, säger han.

Till sist, den allra viktigaste frågan: vilket är det mest populära godiset?

– Amerikaner äter mest surt godis, bubs eller hallonshots. Det är något som vi har lärt oss under åren och har anpassat importen efter. Men det ska alltid finnas hockeypulver eller Dumleklubbor för svenskar som pluggar i New York och vill köpa sitt lördagsgodis.