KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Ledare: Hellre förbud än utsläppshandel

Bild: Jonas Ekströmer/TT

Nästa vecka väntas EU-kommissonen föreslå att också vägtransportsektorn ska ingå i systemet för handel med utsläppsrätter. Men risken är att mer utsläppshandel bara innebär en tyngre administrativ börda på företagen, skriver Frida Wallnor på Di:s ledarsida.

Systemet för handel med utsläppsrätter är ett centralt verktyg i EU:s arbete för en grön omställning. Den 14 juli lägger kommissionen fram 13 nya lagstiftningsförslag för att minska utsläppen, och som en del av detta tros EU både lägga till utsläpp från sjöfart och vägtransporter till systemet.

Detta kan få stora konsekvenser, antagligen kommer det innebära att fordonstillverkare får betala för varje ny fossildriven personbil som kommer ut på marknaden. Intentionerna är lovvärda, skriver Frida Wallnor, men frågan är om utökad utsläppshandel faktiskt kommer göra något annat en skapa en stor administrativ börda på fordonstillverkare.

”I klartext: inför förbud, bygg ut nätet för laddinfrastruktur och se till den gröna elen räcker. Det vore en insats både för klimatet och för den europeiska fordonsindustrins konkurrenskraft”, avslutar Frida Wallnor.

Di: ”Fit for 55”-förslagen ska debatteras och förhandlas innan de kan bli verklighet, både i Europaparlamentet och medlemsländernas huvudstäder.