DEN DIGITALA UTVECKLINGEN

”Viktigt att skydda ditt varumärke virtuellt”

Det är viktigt att skydda sitt virtuella varumärke, skriver Helena Rönqvist. Bild: Johan Töpel

Varumärkesskyddet för fysiska produkter gäller inte virtuellt, vilket många tror. Därför måste många se över sitt rättsliga skydd, skriver Helena Rönqvist på Magnusson Advokatbyrå i en debattartikel i Dagens Juridik.

”Den tekniska utvecklingen har gjort det möjligt för företag att utvidga sin verksamhet till den virtuella världen, men med det kommer också nya utmaningar inom varumärkesskyddet”, skriver Helena Rönqvist.

Hon betonar att det är viktigt att varumärkesägare därför ser över sitt rättsliga skydd även virtuellt. Stora internationella företag har redan börjat ansöka om varumärkesskydd virtuellt.

”Men vad händer med mindre företag och varumärken? Det kan vara ännu viktigare för dem att säkerställa sitt varumärkesskydd i båda världarna”, skriver debattören och avslutar:

"Vår rekommendation till varumärkesinnehavare är att agera nu för att skydda sitt varumärke och säkerställa sin plats i den virtuella världen”.

Debatt: Agera nu för att skydda varumärket i den virtuella världen