ENERGIPRISERNA

”Lägre skatt är ett rimligt pris för bättre klimat”

Bild: Janerik Henriksson/TT

Sverige har högt ställa ambitioner på klimatområdet vilket är bra. Men det vore klokt om regeringen kunde sänka ambitionerna på skatteområdet, skriver företrädare för drivmedelsbranschen, Drivkraft Sverige, på Di Debatt.

Debattförfattarna föreslår en översyn av den svenska momsen, som står för 7 kronor och 5 kronor av bensin- och dieselpriset. De anser också att omräkningen av såväl koldioxid- som energiskattesatserna, som baseras inte bara på KPI men även BNP-utvecklingen, borde göras om.

"En lyckad klimatomställning ställer stora krav på förutsägbarhet på skatteområdet och därför vore det rimligt att helt och hållet avskaffa BNP-indexeringen i stället för att fortsätta med tillfälliga lösningar och kompromisser", skriver de.

Det ger både lägre priser och stärkt konkurrenskraft.

Samtidigt borde Sverige behålla sin klimatposition genom att fortsätta vara drivande i utvecklingen inom biodrivmedelsområdet. Regeringen bör också ta ställning mot EU-förslaget om den så kallade taxonomin som riskerar att försvåra satsningen på detta område, anser debattförfattarna.

Di Debatt: Lägre skatt är ett rimligt pris för bättre klimat