FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Regeringen lägger ned Bromma

Stockholm 20210421Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) under en digital pressträff där regeringen föreslår en nedläggning av Bromma flygplats.Foto: Anders Wiklund/TT kod 10040 Bild: Anders Wiklund/TT

Regeringen kommer att lägga ned Bromma. Det meddelar klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på en pressträff.

Flera intresseorganisationer och politiska partier (MP inte minst) har förespråkat en förtida nedläggning av Bromma flygplats.

– Vi kommer att avveckla Bromma flygplats och istället säkra nödvändig kapacitet på Arlanda, säger Per Bolund (MP) på presskonferensen.

Han är övertygad om att alla ser att förutsättningarna för flyget är annorlunda idag med färre resenärer.

– Det är tydligt att Swedavia har gjort en tydlig analys att det inte är motiverat. Flera andra aktörer har ändrat ståndpunkt, bland annat flygbolagen själva. Det är samhällsekonomiskt klokt att inte ha två flygplatser som har överkapacitet, säger Bolund.

Men BRA flyg, som tidigare öppnat för att flytta verksamheten till Arlanda, har uppgett att den större flygplatsen inte har tillräcklig kapacitet. Innan coronakrisen stod den flygplatsen för upp till 97 procent av flygtrafiken på Bromma, enligt TT.

Nu tillsätts en utredning. Planen är att bygga bostäder istället.

Intressenter redo att ta över Bromma

Tanken är alltså att Arlanda ska ta över den flygtrafik som har varit på Bromma, men Bolund vill inte höra talas om några nyutbyggda banor.

– Swedavia säger att det inte finns behov av att bygga en ny startbana. Det finns inget behov av det i dagsläget, säger Bolund.

TN har tidigare skrivit om att det finns intressenter som vill driva Bromma vidare. Nybildade Bromma Airport Group som består av ett antal företag med anknytning till flygbranschen, meddelade att de var intresserade av att ta över efter Swedavia och driva flygplatsen vidare i privat regi.

– Vår samlade erfarenhet säger att Bromma har alla förutsättningar för att gå med vinst. Vi ser fram mot att få ta del av Swedavias siffror och också utmana siffrorna i en redovisning till både regeringen och Stockholms Stad, sade Wilhelm Wohlfahrt, vd för ACR och initiativtagare till det utspel som nu fört in frågan om Bromma på ett helt nytt spår, då.