DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET
Chocken: Butiken stängslades in utan förvarning – ”Frågan är om vi överlever?”
När butikschefen kom till jobbet möttes han av grävskopor som rivit upp gatan utanför entrén – utan förvarning. Kaoset blev början på en kamp för Skidshopens överlevnad. Nu hotar ett nytt bygge att slå undan benen för butiken. ”Att driva verksamheten ’bakom galler’ är rena katastrofen”, säger ägaren Johan Larson till TN.
När butikschefen Nicklas Backstrom kom till sin butik i Örebro i början av november förra året hade grävskopor rivit upp gatan precis utanför entrén. Han ringde omedelbart till ägaren Johan Larson som snart även han såg förödelsen.
− Varken vi eller fastighetsägaren hade fått någon som helst information innan. Det var en chock att se kaoset utanför butiken, säger Johan Larson till TN.
”Jag är förundrad över att man som kommunal politiker och tjänsteman kan ta beslut om enskilda företagares och människors framtid utan någon som helst ansvar för att de som blir påverkade av besluten överlever sina verksamheter.”
Skidshopen, en av få specialistbutiker i landet inom alpin utförsåkning, har funnits i Örebro sedan 1981. Butiken ligger strax utanför centrum av Örebro, en väl vald placering vid en av de mest trafikerade gatorna i staden. Enligt Johan Larson ger det ger enkel tillgänglighet, bra parkeringsmöjligheter och en synlighet som lockar många spontana besök i butiken. Verksamheten är av förklarliga skäl säsongsanpassad och håller öppet mellan oktober och slutet av april.
− December, januari och februari är våra absoluta toppmånader. Det är då vi tjänar in merparten av årets intäkter. Att då ha ett vägarbete utanför dörren och driva verksamheten ”bakom galler” är rena katastrofen. Den begränsade tillgängligheten har gjort att kunderna svikit, säger Johan Larson.
Ingen dialog
Någon information om hur länge arbetet skulle pågå fanns inte och upprepade försök att få till en dialog med kommunen gav inget resultat. De kontakter som till slut genomfördes− efter två månader− gav inga synbara resultat.
− Det var vaga löften om att förbättra kommunikationen och liknande. Sedan tyst igen.
Inte heller ett brev till samtliga politiska partier i Örebro för att visa på hur olika beslut påverkar ett företags dagliga verksamhet gav något resultat.
− Jag fick inte ens några svar eller återkopplingar, säger Johan Larson.
Ett byggprojekt till
Men så dök en kallelse upp till ett möte på kommunen den 30 april. Det var dock inte den typ av möte som Johan Larson hade hoppats på. Det handlade istället om att det nu kom information om att när rörläggningsarbetet skulle avslutas i slutet av oktober efter nästan ett år och vägen återställd, då skulle ett nytt projekt startas som också skulle få tydlig påverkan på butiken.
− Nu ska det byggas en bussgata utanför och det jobbet drar igång i början av januari nästa år. Då blir gatan dessutom helt avstängd. Frågan är om vi överlever ytterligare ett år med samma kaos− eller antagligen ett värre kaos− och det under våra viktigaste månader, säger Johan Larson.
Återigen var det inte fråga om dialog utan enbart ett konstaterande att nästa byggprojekt skulle starta. Ytterligare fem veckor senare fick Johan Larson äntligen till ett efterlängtat möte med John Johansson, kommunstyrelsens ordförande. En kvart innan avbokades det dock och efter försök att hitta nya tider rann återkopplingen från kommunen ut i sanden.
− Jag är förundrad över att man som kommunal politiker och tjänsteman kan ta beslut om enskilda företagares och människors framtid utan någon som helst ansvar för att de som blir påverkade av besluten överlever sina verksamheter, säger Johan Larson.
Medger att kommunikationen har brustit
Kemal Hoso, kommunalråd (S) med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor i Örebro, medger att kommunikationen har brustit när det gäller projekteringen utanför Skidshopen.
− Tyvärr stämmer det helt och hållet. Vi försöker alltid träffa rätt i vår information och dialog med företagen men i det här fallet har vi brustit. Det är den mänskliga faktorn. Helst borde vi ha varslat något år innan men det är stora projekt som är svåra att detaljplanera så långt i förväg. Det är också svårt att anpassa åtgärderna till enskilda näringsidkare. säger han till TN.
Och nu kommer nästa projekt som påverkar butikens möjligheter när gatan ska rivas upp igen för att anlägga en bussgata. Det gör att ägaren oroar sig för att butiken inte kommer att överleva. Hur ser du på det?
− Men där måste jag säga att vi anpassat oss till deras verksamhet. Projektet inleds i början av januari men det gula området, alltså sträckan utanför Skidshopen, påverkas inte förrän efter den 13 april.
Det är en information som Johan Larson inte fått tidigare.
− Då är vi ju där igen. Bristen på kommunikation och dialog. Det låter ju bra om de inte schaktar direkt utanför dörren förrän efter att vår säsong är över. Men en viktigare fråga är ju hur arbetet påverkar hela gatan? Var börjar avspärrningarna, kommer det att gå att ta sig fram till butiken? Våra kunder är till största delen bilburna, både de som kommer spontant och de som har planerat in ett besök. Är det dålig framkomlighet och svårt med tillgängligheten, då tappar vi kunder. Svårare än så är det inte, säger Johan Larson.
Fakta
Örebro kommun ligger idag på plats 192 i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet bland landets 289 kommuner. Kommunen har backat de senaste åren och föll 30 platser i den senaste rankingen. Tjänsten som näringslivsdirektör har varit vakant, men posten tillsattes 1 september. På avdelningen finns dessutom fem strateger och en näringslivsutvecklare som enligt uppgift ska sköta ”myndighetsutveckling och kommunikation”.