DEBATTEN OM GÅRDSFÖRSÄLJNING
Han ratar gårdsförsäljning – här är listan med krångel: ”Tramsigt”
Krav på föreläsningar, kunskapsprov och tusenlappar i handläggningsavgifter. Det är bara början på listan över hinder för gårdsförsäljning, menar Magnus Elmgren på Höninge Hantweksbryggeri. ”En besvikelse”, säger han till TN.
Lagen om gårdsförsäljning infördes i början av sommaren och beskrevs som en frihetsreform som skulle gynna Sveriges besöksnäring. Men upplevelsen av den nya lagen går isär mellan landets producenter.
Bryggerier väljer bort gårdsförsäljning på grund av krångliga regler och höga avgifter.
Krav på kunskapsprov och utbildning måste upprepas, trots tidigare genomförda utbildningar.
Det krävs även en minst 30 minuter lång ”kunskapshöjande aktivitet” för varje försäljning.
Bryggerier och kunder är kritiska till regeln om obligatoriska föreläsningar vid varje köp.
En del bryggerier upplever byråkratin som ett hinder, medan andra ändå är nöjda med försäljningen.
Många efterlyser förenklingar av regelverket och högre tillåtna försäljningsvolymer.
Tidningen Näringslivet har tidigare rapporterat om att det är stora skillnader mellan olika kommuner i landet, där flera producenter riskerar att missa hela sommarsäsongen för att handläggningstiderna är så långa.
Det snäva regelverket kombinerat med höga kostnader för att få tillstånd har också fått producenter att välja bort gårdsförsäljning. Magnus Elmgren, grundare av Hönsinge Hantwerksbryggeri i Skåne har valt att inte ansöka om gårdsförsäljning – för att det inte är lönsamt.
– Trelleborgs kommun räknar med tio timmars handläggningstid och debiterar per timme. Så det kommer kosta ungefär 13 000 kronor. Sedan tillkommer provet man ska skriva om ansvarsfull servering, säger han till TN.
Fyrkantigt
Han har redan gjort ett prov för att få tillstånd för provsmakning och för att få servera alkohol, men skulle ändå behöva göra ett nytt prov för att få tillstånd för gårdsförsäljning.
– Jag har genomfört hela utbildningen som är i princip samma som man har på restaurang och bryggningstillstånd. Det går inte på något sätt, verkar det som, att kombinera det för att få tillstånd för gårdsförsäljning också utan det är ett helt nytt tillstånd och man ska genomgå samma process igen med samma kostnader. Det kan jag tycka är lite fyrkantigt, säger han.
Ett annat krav är att informera om alkoholens skadeverkningar i samband med försäljning. Magnus Elmgren ser inte det som ett stort hinder, men säger att det blir ologiskt eftersom det inte finns samma krav på vare sig Systembolaget eller vid servering.
– Det blir lite tramsigt kan jag tycka. Du får ju inte den föreläsningen när du går på restaurang eller Systembolaget, men här måste vi tydligen göra det. Det kan man också sätta i kontext – våra öl kostar betydligt mer än de billigaste på Systembolaget. De som kommer till oss är inte de som är ute efter alkohol, utan de är ute efter smakerna och upplevelsen.
En besvikelse ”Det är inte hållbart”
Han är framför allt besviken över det snäva regelverket där det är ett krav på att arrangera en kunskapshöjande aktivitet i samband med försäljning, som måste vara minst 30 minuter lång.
– Det var en besvikelse. Annars hade det varit väldigt positivt, då hade vi satsat fullt ut på det. Men just att det bromsas med det – att vi inte kan ta emot spontanbesök, det sätter käppar i hjulet, säger han och fortsätter:
– Det är inte hållbart. Vi hade i så fall behövt sätta upp sessioner som man i princip får boka in sig på. Det blir väldigt omständligt. Sen kan det också vara så att det kommer det en person ena veckan och vill handla, och kommer igen nästa vecka. Då måste personen genomgå samma föreläsning igen innan de får handla. Det är ingen bra lösning, det kan man lugnt säga.
Thord Lindstein, som är delägare i Nacka Bryggeri, håller med om det.
– Ja herregud, det är ju det som förstör och gör det svårt att få till det här, säger han.
”Alla tycker att det är helt tokigt.”
Det hade blivit betydligt enklare för Nacka Bryggeri att planera särskilda tider när de ska ha personal på plats för att sälja, om det inte vore för kravet. Men det är inte hållbart, och finns inte tillräckligt med personal, att lägga en halvtimme på att föreläsa för varje kund. Att ta bort kravet hade gjort stor skillnad för deras möjligheter att bedriva gårdsförsäljning.
Den kunskapshöjande aktiviteten behöver dessutom genomföras varje gång en kund ska köpa – vilket även kunderna reagerat på.
– Alla tycker att det är helt tokigt. Men det är som att alla bara suckar och accepterar att den regeln är satt. Det får dessutom inte vara gratis, utan de måste betala för den, säger Thord Lindstein.
Lukas Östberg på Höganäs Bryggeri är väldigt nöjd med hur det gått hittills.
– Speciellt de första veckorna var det ju jättehärligt med folk som reste från landets alla hörn och kanter – trots att det inte är semestertider, säger han.
Men även han har reagerat på kraven och efterlyser enklare regler.
– Det finns mycket att önska, säger han.
De allra flesta besökare är glada och tycker att det är spännande att besöka och se hur det fungerar. En bidragande faktor är att det har arbetats fram ett koncept där besöket – snarare än köpet, är i fokus. Men han beskriver också att kunder har reagerat på kravet med en kunskapshöjande aktivitet.
– När de går på Systembolaget behöver de ju inte vänta en halvtimme innan de får handla. Det har de lite svårt att förstå, och det är av förståeliga skäl såklart.
– Det har varit en hel del frustration bland en del människor. Men vi brukar försöka vända på det och säga att alternativet är ju lite tråkigare. Då får man ju inte handla alls, säger han.
Kommer inte vara hållbart i längden
Höganäs Bryggeri har under sommaren flera av dessa kunskapshöjande aktiviteter varje dag – ungefär en i halvtimmen med varierande inslag. Det kan vara matupplevelser där någon kommer och berättar, ölprovningar med en rundtur i bryggeriet och filmer med information.
– Det är väldigt personalkrävande såklart – och det kommer inte vara hållbart i längden om det tunnas ut lite med besökare, säger Lukas Östberg.
– När det blir lågsäsong får vi nog börja tänka om, om det inte kommer någon ytterligare lagförenkling.
Dan-Magnus Svensson är vd och medgrundare av Brygghus 19, som ligger i Karlshamn, och är igång med gårdsförsäljningen. Han beskriver det som en succé.
– Det är en overklig upplevelse. Det är ju som att man går till en vingård eller till ett bryggeri i Tyskland eller Frankrike. Så det är ju en väldigt härlig känsla för kunden. De är mycket nöjda, säger han.
Även han efterfrågar regelförenklingar, men menar att det är ännu viktigare att öka mängden som kunder får köpa.
– Jag tycker kanske att kunden borde få köpa mer än tre liter öl, säger han.
Han är också kritisk till att begränsningen av hur mycket en producent får sälja på ett år för att få bedriva gårdsförsäljning.
– När man kommer upp i en viss volym får man inte längre ha gårdsförsäljning. Så när man har vuxit lite så tappar man den möjligheten. Gränsen är snålt satt.
Thord Lindstein, på Nacka Bryggeri håller med.
– Jag förstår att man kan ha en begränsning och speciellt kanske under en provperiod, men den är lite väl lågt satt, det måste jag säga.
Ett särskilt problem för Nacka Bryggeri är hur klassificeringen av spritdrycker görs. De säljer en färdigblandat GT som har en alkoholhalt på sex procent. Men eftersom den tillhör kategorin blanddryck baserad på sprit så klassificeras den som spritdryck.
– Vi kan sälja två 33 cl flaskor med sex procent alkoholhalt. Sen är kontot fyllt och vi kan inte sälja något mer spritbaserat, säger han.
Vad har kommunen haft för inställning när ni ansökt om tillstånd?
– Nacka kommun var outstanding. Man kan säga att de var nästan drivande i frågan, säger Thord Lindstein på Nacka Bryggeri.
På Nacka Bryggeri såldes de första flaskorna redan klockan 10 den första juni när gårdsförsäljning blev tillåtet.
– De kontaktade oss jättetidigt och hörde om vi var intresserade av att vara med på det från början. Vi hängde på direkt och sa absolut. Det var en ömsesidig dialog och planering i förväg.