OSUND KONKURRENS

Regionen satsar miljoner i skattepengar på influencers

Bild: Ruan Jordaan

Region Halland och flera kommuner har under de senaste fem åren betalat minst 1,8 miljoner kronor för samarbeten med influencers för att locka turister, skriver SVT Halland.

Syftet har varit att marknadsföra Halland som turistmål genom inlägg på sociala medier med bilder från hotell, restauranger och spa.

Upplägget möts av kritik från företagare som inte fått delta.

– Det är självklart att det snedvrider konkurrensen. De som inte bli utvalda blir diskriminerade och de som blir gynnade får gratis reklam, säger Göran Grén, jurist på Svenskt Näringsliv.

Regionen försvarar satsningen med att den stärker länets attraktionskraft. Halland är en av landets mest frekventa användare av influencers i regional marknadsföring.

Enligt SVT:s kartläggning har hälften av Sveriges regioner haft liknande betalda samarbeten. Andra avstår med hänvisning till rättvisa och effektivitet.

SVT Halland: Miljoner skattekronor läggs på influencers – utvalda företag i Halland får reklam