AI OCH AUTOMATISERING

Så ska AI ta arkitektbyrån genom byggkrisen

Arno De Ryst, digital chef på Link Arkitektur. Bild: Anders Wiklund/TT, Mostphotos

Arkitektbyrån Link Arkitektur var tidigt ute med AI för att frigöra mer tid till kvalitetsarbete. Det har också blivit lösningen för att hantera den pågående byggkrisen. ”Det är särskilt viktigt nu när varje projekt har en mindre budget”, säger Arno De Ryst till TN.

2024 blir året då företagsledare ser behovet av att integrera AI för att uppnå ökad kundnöjdhet, digital transformation och effektivitet, enligt en spaning från Thomson Reuters. Ett bransch som anammat tekniken med stormsteg är arkitektbranschen. TN har pratat med Link Arkitektur om deras AI-resa.

– Vi har tittat på processer som vi vill effektivisera och i vissa fall automatisera och nu har vi infört vissa AI-tillämpningar. Vi använder AI i analyser och för att ta fram nyckeltal. Vi använder oss också av bildgenerering för att skapa visualiseringar och moodboards och nu testar vi olika AI-verktyg som skapar planlösningar, berättar Arno De Ryst som driver den digitala utvecklingen på Link Arkitektur.

Började tidigt

Den praktiska användningen av AI-verktyg på Link Arkitektur började för ungefär ett år sen. Redan för fem år sedan påbörjades arbetet med digitala verktyg som har lagt grunden för implementeringen. AI-arbetet har bidragit till att avlasta arkitekter att arbeta mer kreativt, förklarar Arno De Ryst.

– Det förbättrar helt klart kvaliteten i vårt arbete och det ger oss mer tid att skissa och utföra andra uppgifter som vi tycker är viktigast för att få kvalitativa produkter. Det är särskilt viktigt nu när konjunkturen sätter press på byggsektorn och varje projekt har en mindre budget, säger han.

Tidningen Näringslivet har tidigare rapporterat om risken för att AI kommer att göra många kontorsarbeten överflödiga i framtiden. En fråga som Link Arkitektur tar på allvar.

Bild som visualiserar Link Arkitekturs arbetssätt The Augmented Architect, ett digitalt projekt som har utvecklats av arkitekterna själva. . Bild: Link Arkitektur/Pressbild

– Det finns absolut en utmaning och i vissa fall ett hot för oss arkitekter om vi inte anpassar oss. Om 5–10 år kommer AI att vara en bärande del av arkitektarbetet. Vi följer därför tekniken väldigt noggrant så att vi blir de arkitekter som är bäst på att använda verktygen och som i viss mån bygga vidare på utvecklingen.

Det är också viktigt att alla i branschen är i fas när exempelvis byggentreprenörerna själva använder AI och kommer att ställa högre krav på arkitekturkvalitet, förklarar Arno De Ryst.

– Samtidigt är det viktigt att påpeka att AI inte kommer att ersätta oss utan snarare komplettera våra arbetsuppgifter. Verktygen kommer ju aldrig att kunna rita helt själva, det kommer alltid behövas en person som beskriver uppgiften och bedömer resultaten, säger han.

Medarbetare positiva

Enligt en medarbetarundersökning som utfördes på Link Arkitektur framgick det att kollegerna var väldigt positiva till förändringen. Men vid det laget var det relativt få som experimenterat med AI-verktygen privat.

– Vi upptäckte att bara hälften hade testat AI-verktyg aktivt efter jobbet. Så även om det är nyfikna är det är viktigt för oss att hela tiden skapa en ökad medvetenhet, ha en öppen dialog och prata om möjligheterna för våra medarbetare, säger Arno De Ryst.

För att sticka ut som arkitekt i framtiden är det därför viktigt att ha intresse för AI och i viss mån förstå det tekniska möjligheterna, tror Arno De Ryst.

– Jag tänker inte att alla arkitekter behöver plugga en programmeringskurs. Men precis som jag tycker att arkitekter bör veta vad en konstruktör eller en VVS-projektör gör, bör arkitekter ha kunskaper i vad en programmerare gör. Det kommer att göra det lättare att använda de verktygen, säger han.

Som för många verksamheter anser Link Arkitektur att etik och säkerhet är en avgörande komponent för en hållbar och långsiktig användning av AI.

– Det är någonting som vi tittar på nu bland annat tillsammans med Innovationsföretagen. En del av det är att skapa en AI-policy som medarbetare måste förhålla sig till. Än så länge har vi inte behövt använda känsliga uppgifter för exempelvis bildgenerering och analyser. Men nu när vi börjar titta på planlösningar och behöver vi titta mer och mer på det här, säger Arno De Ryst.

AI en utmaning för de flesta

Medan Link Arkitektur hittat sätt att implementera AI i det dagliga arbetet är det inte lika lätt för alla företagsledare att omsätta det i praktiken. Enligt en rapport Salesforce-ägda Mulesoft har hela 95 procent av företagen svårt att integrera AI i sina befintliga system. I många fall kan det vara en fråga om resurser.

– It-chefernas verklighet är att det inte finns en oändlig budget och om man behöver pengar för ett projekt måste man ta pengar från ett annat håll. Framöver gäller det att använda sina budgetar mer effektivt. Snarare än att lägga flera utvecklartimmar på enkla uppgifter behöver man rikta om sitt fokus på de stora utmaningarna, säger Johan Gabrielsson, Sverigechef på Mulesoft.

Johan Gabrielsson, Sverigechef på Mulesoft. Bild: Mulesoft/Pressbild

I takt med att AI växer ökar också komplexiteten i ett företag. Enligt undersökningen finns i genomsnitt 991 applikationer i en verksamhet (e-post, lönesystem, sociala medier, analysverktyg) varav många fungerar som stuprör i varje avdelning. Förmågan att integrera alla dessa applikationer kommer att vara en viktig pusselbit för den kommande AI-implementeringen, menar Johan Gabrielsson.

– Säg att du är ett matleveransföretag och vill bygga en chatbot. Ju bättre integrerade applikationer för exempelvis lagret, logistikapplikationen hos en tredjepartsleverantör eller fysiska butiker, desto enklare blir det för chatboten att upptäcka ett fel, erbjuda flera lösningar eller att erbjuda kunde kredit i ett och samma meddelande.

Alternativet är att du får en chatbot som skickar frågor och svar fram och tillbaka eller ger otillfredsställande svar, förtydligar Johan Gabrielsson.

– Alla företag behöver såklart inte bygga en chatbot. Det viktigaste är att kunna differentiera sig och erbjuda en bättre slutanvändarupplevelse. Det finns jättestora möjligheter att uppnå det med AI.