STORMAKTEN KINA

Trenden vänder – svenska företag nobbar Kina

Jonas Berggren, internationell analyschef på Svenskt Näringsliv. Bild: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB, Mostphotos

Enligt en undersökning av Svenskt Näringsliv har svenska företags intresse för att göra affärer med Kina minskat, skriver Di.

Den största förklaringen till det svalnande intresset är de politiska problemen som omger supermakten. Enligt Svenskt Näringslivs enkät planerar drygt hälften av företagen som har affärer i Kina att minska exponeringen.

– Trots försämrad makroekonomi och landets hårda nedstängningar under pandemin har svenska bolag länge behållit sin positiva syn på Kina, vilket kanske varit lite förvånande. Men nu ser vi att bolagen ändrar sin syn på Kina och indikerar att de tycker att riskerna i landet har ökat, säger Jonas Berggren, internationell analyschef på Svenskt Näringsliv, till Di.

Di: Trendbrottet: Svenska företag svänger om Kina