DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Svenska Brasserier trycker på gasen i lågkonjunkturen

PG Nilsson, till vänster, grundare av Svenska Brasserier, lämnar över koncernen till dottern Matilda Jackson. De ses här fotograferade i restaurang Gondolen som öppnar den 18 oktober. Bild: Lisa Hallgren/SvD/TT

Svenska Brasserier väljer att inte vika ned sig i den tuffa ekonomin utan växer istället med förvärv av den berömda restaurangen Gondolen vid Slussen i Stockholm.

Efter att ha varit stängd i tre år på grund av pandemin, öppnar Gondolen nu under ny ägare och efter en omfattande renovering. Trots ny interiör behåller den sin klassiska karaktär, förklarar Matilda Jackson, styrelseordförande och majoritetsägare för Svenska Dagbladet.

– Det är ganska unikt att få ta över ett så gammalt, fint och välkänt varumärke. Det är självklart att vi vill förvalta det, säger hon till SvD.

Förvärvet innebär att Svenska Brasserier, som sedan tidigare driver flera krogar vid Stureplan, på ett år gått från noll till tre restauranger på Södermalm.

Svenska Dagbladet: ”De trotsar konjunkturen: ”Trodde på värre läge”