DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Kvarterskrogen i konkurs – ”Det har varit mycket tufft”

Tore och Monica Smith har drivit restaurang Stationen i Skanör ända sedan 2016. Nu har den gått i konkurs.

En kombination av pandemi, återbetalningskrav och höga livsmedelspriser sänkte till slut kvarterskrogen Stationen i Skanör. ”Det har varit mycket tufft”, säger ägaren Tore Smith till TN.

Restaurangbranschen är i fritt fall. I år har nästan 500 hotell- och restaurangföretag gått i konkurs. Det är en ökning med 39 procent jämfört med förra året.

Två av de drabbade är Tore och Monica Smith, vars restaurang Stationen i Skanör fick stänga i juli. Droppen som fick bägaren att rinna över var att de blev återbetalningsskyldiga för de 604 000 kronor som restaurangen fick i pandemistöd. För att vara berättigad behövde de nämligen visa att de gick med vinst.

– Vi var inne på vårt fjärde år med restaurangen. Alla som drivit företag vet att det i regel tar 5–6 år innan man går med vinst, säger Tore Smith.

Stora kostnader med ny restaurang

Paret har varit involverade i restaurangen sedan 2016. Det gamla stationshuset i Skanör hade de länge känt var ämnat till någonting mer än bank och butik, så när frågan kom om de ville vara med och finansiera en restaurang i lokalen kändes det helt rätt.

– Det mottogs väldigt väl av lokalbefolkningen. Första åren kom det mycket folk, men vi hade också stora kostnader i och med alla investeringar som vi gjorde, berättar Monica Smith.

2018 blev de även ansvariga för driften av restaurangen. Trots att de aldrig drivit en restaurang tidigare kände de sig redo för uppgiften. De hade varit involverade och jobbat i både köket och ute i restaurangen och deras dotter var sommelier på Stationen. Dessutom jobbar paret i vanliga fall som vinimportörer.

– Att ha en restaurang där man kan sälja sitt eget vin kanske inte är så dumt tänkte vi, berättar Monica Smith.

"Som att slå av en strömbrytare”

Men sen kom pandemin, som förändrade vardagen för de flesta av Sveriges näringsidkare.

– Det var ungefär som att slå av en strömbrytare från en dag till en annan. Vi hade ju bokningar på restaurangen två, tre, fyra veckor fram i tiden. Men plötsligt blev allt annullerat, säger Tore Smith.

Tack vare pandemistöd lyckades paret driva restaurangen vidare när det var som värst. Men det var ett högst pressat ekonomiskt läge, och eftersom många inom branschen lämnat i kölvattnet av pandemin fick paret själva hoppa in i restaurangen för att hålla den flytande.

– Vi gjorde kontorsarbete och städade i restaurangen på dagarna, och sen fick vi servera och diska på kvällarna, berättar Monica Smith.

– Det var mycket mycket tufft. Det är ingen tid jag vill uppleva igen, säger Tore Smith.

Försökte överklaga beslutet

Och till sist kom det dräpande slaget för restaurangen: Återbetalningskravet på pandemistödet.

Paret överklagade beslutet i flera rättsliga instanser, men fick inget gehör för sin invändning. Så när det slutgiltiga beskedet i maj kom fanns det inga andra alternativ än att ansöka om konkurs.

Trots den tuffa tiden och mycket förlorat kapital ångrar de inte att de gick in i restaurangen.

– Det har varit väldigt roligt med alla gäster. Skanör är en liten ort, det behövs ett ställe där man kan träffas och umgås. Men det har varit väldigt mycket jobb, säger Monica Smith.

– Vi bär många positiva upplevelser och erfarenheter med oss, det gör vi, avslutar Tore Smith.