DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN

Höjd arbetsgivaravgift ytterligare bakslag för besöksnäringen

Bild: Stina Stjernkvist/TT

När den lägre arbetsgivaravgiften för unga nu slopats, blir det ytterligare en käftsmäll för Westerqwarn pub och restaurang, säger vd:n och ägaren Joakim Graning till VLT.

Det är en av många motgångar mot besöksnäringen efter pandemin, avmattningen i ekonomin och prisstegringar i spåren av Rysslands invasion av Ukraina.

– Det blir ytterligare ett slag för oss. Den giftiga cocktailen som finns i dag i Sverige, med två års pandemi, ökade matvarupriser, ökade räntor, ökade energipriser och så vidare, blir ännu giftigare när man dessutom väljer att inte förlänga, stimulera och göra det billigare att anställa, säger Joakim Graning.

Konkret betyder förändringen för Westerqwarn pub och restaurang en ökad kostnad på cirka 110 000 kronor för sommarens tre månader.

– Jag har dragit åt allt. Var den här spiralen tar vägen vet jag faktiskt inte. Men jag ger verkligen inte upp, säger Joakim Graning.

Carl Kling, näringspolitisk rådgivare på Svenskt Näringsliv i Västmanland ser liknande problem hos många medlemsföretag. Organisationen tycker att både höjningen och tajmingen är olycklig och efterfrågar ett batteri av strukturreformer på arbetsmarknaden.

VLT: Käftsmällen – de tvingas dra ner på personal