DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN

Rekordsommar för campingnäringen

Bild: Maja Suslin/TT

Campingnäringen har haft en rekordsommar på flera fronter i Sverige, skriver Besöksliv. ”Jag vågar ändå påstå att camping är populärt”, säger Magnus Christoffersson, vd på Frykenbadens Camping.

En bidragande orsak är att konceptet "hemester" är fortsatt starkt efter pandemin. Det går också att se en rusning av utländska turister med ett uppdämt behov av att besöka de svenska landskapen. Så till den grad att Skandinaviens största campingkedja First Camp slog sitt omsättningsrekord i juli, årets viktigaste månad.

I den skånska myllan noteras även en rekordsommar där Trelleborg såg ett ökat antal utländska gästnätter, bland annat drivet av tyskar och cykelturism.

Gästnätterna i Värmland ökade med 77 procent under juni, jämfört med förra året, och hälften valde att bo på camping. Magnus Christoffersson, har under sina sex år som vd på Frykenbadens Camping inte sett ett så högt bokningsläge inför sommarsäsongen. Det var också en rejält kontrast till pandemiåren.

– Vi har ju gått på sparlåga i två år och helt plötsligt smäller det till, och vi ska erbjuda bra service till alla våra gäster igen.

Trots att besöksnäringen dränerats på viktig kompetens under pandemin och det har krävts extra mycket jobb att rekrytera servicepersonal, är Magnus Christoffersson optimistisk för framtiden.

– Jag vågar ändå påstå att camping är populärt, säger han.