DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Bilindustrin bävar för nytt bakslag

Fordonsbranschen har haft det kämpigt några år. Nu väntar fler utmaningar. Arkivbild. Bild: Adam Ihse / TT

Ekonomi (TT)

Fordonsbranschen har tampats med problem under pandemin. Med kriget i Ukraina kommer nya bakslag.

– Det är ur askan i elden, säger Fredrik Sidahl som representerar fordonsunderleverantörerna.

Fordonsindustrin har haft det kämpigt de senaste åren med halvledarbrist, globala logistikproblem och höga råvarupriser.

Nu kommer nya bakslag i och med kriget i Ukraina.

Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, beskriver det som en “ur askan i elden”-situation.

– Det var redan materialbrist. Nu blir det brist på ytterligare material som aluminium och nickel, säger han.

Enligt honom har branschen fått minskade volymer på grund av kriget och sanktionerna. Utöver det minskar efterfrågan nu när människor inte vågar köpa bil. Materialbristen gör också att allt som efterfrågas inte kan tillverkas.

"Tråkig spiral"

Utöver det slår de höga energipriserna också hårt mot branschen.

– Det är en väldigt tråkig spiral som vi är inne i och som kommer ovanpå en redan kämpig situation. Det är mycket osäkerhet nu. Normalt vet vi vad som ska hända under året. Nu vet vi ingenting, säger Fredrik Sidahl.

Han har precis kommit ur ett möte med branschkollegor i Europa och berättar att alla famlar.

– Det enda vi vet är att det är ett krig. Det är sanktioner, och man vet inte riktigt hur de slår. Det är extremt svårt att veta hur vi ska navigera, säger han.

Claes Eliasson, presschef på Volvo lastvagnar, säger att bolaget ännu inte har märkt av någon påverkan.

– Men det är klart att vi förväntar oss att det kommer att bli ytterligare störningar i försörjningskedjan. Vi har redan i fjärde kvartalet framförallt pekat på halvledarbristen och sagt att vi förväntar oss störningar och till och med produktionsstopp motsvarande ett par veckor eller så under innevarande kvartal. Nu får vi se om det här får någon ytterligare påverkan, men det vet vi inte än.

Delningsekonomi

Ungefär samma besked ger Volvo Cars, som uppger att man inte sett någon effekt än men att det finns uppenbara risker för det och att bolaget följer situationen noggrant.

Fordonsindustrin har de senaste åren försökt ta hem så mycket av produktionen som möjligt till Europa, för att slippa till exempel flaskhalsar i frakten.

– Till för två veckor sedan tillhörde Ryssland Europa i vår värld. Nu måste vi tänka om igen, säger Fredrik Sidahl.

Han tror att situationen kommer leda till att delningsekonomin tar fart på allvar.

– Är det vettigt för en familj att ha två bilar? Man kanske ska ha noll bilar och hyra efter behov. Det är en omställning som går väldigt mycket snabbare än vad vi räknat med, och som drivs hårdare av att det inte går att få tag på bilar.

Johanna Ekström/TT