FRAMTIDENS TRANSPORTER

Statens insatser mot tågförseningar granskas

Försenade tåg vållar både staten och den enskilde resenären stora bekymmer. Arkivbild. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Samhälle (TT)

Tågförseningar kostar samhället flera miljarder kronor om året. Den som orsakar förseningen ska stå för kostnaderna enligt ett tvådelat avgiftssystem. Nu ska Riksrevisionen granska om systemet är tillräckligt effektivt.

Störningar i tågtrafiken leder till ineffektivt utnyttjande av bankapaciteten eftersom tåg måste ställas in eller ledas om. Det är bekymmersamt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv och kan också påverka möjligheterna att nå olika miljömål.

För att motverka förseningar har staten infört två olika system för avgifter och ersättningar: dels kvalitetsavgifter, som innebär att den part som orsakar en försening ska betala en avgift till den aktör som drabbats; dels så kallade regressrätter, ett komplement som innebär att järnvägsföretag kan begära ersättning för merkostnader när en "infrastrukturförvaltare" orsakar en försening.

Enligt Trafikverket orsakas nästan hälften (45 procent) av förseningarna av brister hos järnvägsföretagen, exempelvis fordonsfel och personalbrist. Cirka en fjärdedel (27 procent) bedöms bero på att Trafikverket brustit i drift och underhåll.

Resultatet av Riksrevisionens granskning ska presenteras i december i år.