16 års väntan för att bygga 19 mil kraftledningOmkring 16 år för att bygga en 19 mil lång kraftledning – i bästa fall.
Debatt: ”Elnätsavgiften kommer att höjas med uppemot 30 procent”Företrädare flera elnätsbolagen larmar för höjningar i elnätsavgiften med 10-30 procent på DN Debatt. Prischocken kan dock mildras på sikt, förutsatt ...
Debatt: ”Miljöbalken ett hinder för att säkra elen”Förkorta tillståndsprocesserna. Det är den enskilt viktigaste åtgärden för svensk elförsörjning, skriver professor Lars Bergman på SvD Debatt.
Så ska transportsektorn elektrifierasFör att klimatmålen ska kunna nås krävs en omfattande elektrifiering av transportsektorn. Det slår Elektrifieringskommissionen fast och presenterar nu...
Sålde korv i 20 år – nu jobbar Abdul som ingenjör igen”Som ingenjör är det inte så kul att baka pizza eller sälja korv”, säger Abdul Thamir. Han kom till Sverige för mer än 20 år sedan och köpte en grillk...
Företagare: Nya elvägarna inte för alla Regeringens nya satsning på elvägar får både ris och ros från företagarna Josephine Adorelle och Karin Ebbinghaus.
Sverige på väg att bli först med elvägarSverige är på god väg att få en av världens första permanenta elvägar för lastbilstransporter. Nu finns också ett förslag hur utbyggnaden och driften ...
EU stöttar inför svenska infrastrukturprojektEU har beviljat medfinansiering till samtliga fem av Trafikverkets projekt som ansökt om bidrag i år.
Tåg ställs in i värmen – risk för solkurvorTåg tvingas köra med reducerad hastighet på grund av värmen. Risken är stor för solkurvor. Trafikverket varnar också för "blödande vägar".
Sveriges får sin första permanenta elvägTrafikverket ska bygga en elväg på E20 mellan Hallsberg och Örebro, som ett led i målet att minska koldioxidutsläppen från godstrafiken, skriver myndi...
Många satsar på vind – gör elsystem bräckligareNär Sverige blåser på med allt mer vindkraft blir elnätet mer känsligt. När dessutom våra grannländer går samma väg går det inte alltid att luta sig m...