PRIVATEKONOMI

Regeringen slopar klimatbonusen för elbilar

Nu försvinner klimatbonusen för elbilar. Arkivbild. Bild: Henrik Montgomery/TT

Politik (TT)

Regeringen avskaffar klimatbonusen för bilar. Men straffskatten för bensin- och dieselbilar blir kvar.

Beslutet gäller från och med onsdag och motiveras med att det inte längre finns skäl att ge ekonomiskt stöd till vissa bilinköp.

Så här skriver regeringen på sin hemsida:

"Klimatbonusbilar utgör i dag omkring hälften av nybilsförsäljningen av personbilar och finns i de flesta prisklasser. Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar även vara jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Ett statligt marknadsintroduktionsstöd är därför inte längre motiverat."

Beslutet innebär att den som köper eller beställer en klimatbonusbil efter den 8 november inte kommer att erhålla klimatbonus.

Klimatbonus innebär att den som köper ny elbil har rätt att ansöka om kompensation hos Transportstyrelsen. Syftet har varit att få fler att satsa på klimatsmarta fordon.

Bonus bort – malus stannar

Den andra hälften av bonus-malus-systemet är att den som köper bensin- eller dieselbilar betalar en straffskatt som betalar bonusen till klimatsmarta bilar. Den delen blir dock kvar.

"Malusen behålls oförändrad och bidrar fortsatt till styrning mot elbilar", skriver Niki Westerberg, pressekreterare på näringsdepartementet.

I somras stramade den dåvarande S-regeringen åt reglerna för klimatbonusen. Den som köpt en elbil för mer än 700 000 kronor miste då rätten till klimatbonus. Även bonusbeloppen för laddhybrider sänktes.

Samtidigt sänktes gränsvärdet för när en bil får bonus från 60 till 50 gram koldioxid per km och begränsningen för hur stor bonus ett företag kan få, den så kallade 35-procentsregeln, togs bort för att bli samma för privatpersoner och företag.

Fram till i juli hade mer än 10 miljarder kronor betalats ut i klimatbonusar till över 270 000 nybilsköpare sedan moroten infördes den 1 juli 2018, enligt Transportstyrelsen.

Ådahl (C): Dråpslag för klimatarbetet

Hälften av alla nya bilar som säljs i Sverige är klimatsmarta, skriver samarbetspartierna i pressmeddelandet. Kostnaden för att äga en elbil är jämförbara med en bensin- eller dieselbil, menar de, och skriver att marknadsintroduktionsstödet inte längre är motiverat.

Men enligt Centerpartiets ekonomiskpolitiske talesperson Martin Ådahl rör det sig inte om ett marknadsintroduktionsstöd utan om ett stöd som är nödvändigt för att hushåll ska ha råd att gå över till elbil.

– I ena änden gör man en bra sak, man planerar för ökad laddinfrastruktur. Men i andra änden drar man undan mattan för de som inte har råd utan stödet, säger han till TT.

Att hälften av alla bilar som säljs är klimatsmarta räcker inte, menar Ådahl.

– Samarbetspartierna tror att man kan behålla utsläppsminskningarna och samtidigt återkalla alla åtgärder som har möjliggjort dem, säger han.

Lars Pedersen/TT

Andreas Sjölin/TT