KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Undersökning: Svenska företag höjer hållbarhetsambitioner

Arkivbild. Två av tre företag anger att de kommer att öka sitt fokus på hållbarhetsarbete ytterligare de närmaste 5 åren, enligt Tele2:s undersökning. Bild: Johan Nilsson/TT

Svenska företag jobbar mer och mer med hållbarhet. Det visar en undersökning som Tele2 gjort. ”Över tid blir ett seriöst hållbarhetsarbete en förutsättning för att nå nya kunder, attrahera talangfulla medarbetare och säkra företagets finansiering”, säger Stefan Trampus, affärsområdeschef, Tele2 Företag, i ett pressmeddelande.

Tele2 har i samarbete med Ipsos frågat 400 chefer i små, medel och stora företag om deras syn på det egna hållbarhetsarbetet.

Nära 1 av 5 företag har idag hållbarhet fullt integrerat i affärsidén, har hållbarhet som kärnfråga eller anser att hållbarhet är lika viktigt som god lönsamhet. Jämfört med i 2021 är det nästan en fördubbling.

7 av 10 mellanstora och stora bolag har hållbarhet integrerat i verksamheten och arbetar med det i alla processer. Ambitionsnivån har ökat även bland de mindre företagen.

– Hållbarhet prioriteras allt högre, och utvecklingen drivs av en vilja att bidra till samhället, och i slutändan blir det även ett sätt att framtidssäkra företaget, stärka varumärket och vinna nya affärer. De som inte prioriterar hållbarhet kommer att halka efter. Över tid blir ett seriöst hållbarhetsarbete en förutsättning för att nå nya kunder, attrahera talangfulla medarbetare och säkra företagets finansiering, säger Stefan Trampus, affärsområdeschef, Tele2 Företag.

Ny undersökning från Tele2: Svenska företag höjer hållbarhetsambitioner