AI OCH AUTOMATISERING

Industrijätten: ”Inga gränser för vad AI kan göra”

AI går att applicera på nästan allt, enligt Markus Zwörner, på industriföretaget Väderstad. "Vi har börjat med design men kan säkert använda det även inom ekonomi och produktion till exempel”, säger han. Bild: Erik Terneborn

Bättre support och mindre idiotjobb. Det är några av fördelarna med AI-verktyg. TN har pratat med två företag om hur de använder AI för att bli mer effektiva och höja kvaliteten. ”Matar vi in rätt saker som ska göras missas inget”, säger Markus Zwörner på industriföretaget Väderstad.

Det senaste årets hajp kring ChatGPT har gjort att AI är på allas läppar. Men vad kan AI egentligen göra?

Företaget Väderstad, som tillverkar lantbruksmaskiner, har en del av svaret. Företaget använder idag AI för automatisk granskning av designritningar. Det har snabbt gett positiva effekter. Granskarnas jobb har underlättats och kvaliteten på arbetet har höjts.

AI-verktyget läser in stora mängder bilder av ritningar och lär sig att känna igen objekt i dem och urskilja vad som är vad. Ritningarna granskas sedan utifrån regler och villkor som har lagts in. Om något inte ser ut som det brukar, eller är felaktigt på något sätt, reagerar systemet och säger ifrån.

Markus Zwörner, ansvarig för geometrisäkring på Väderstad, anser att alla lite större företag borde ha en särskild AI-funktion.

– Det finns nästan inga gränser för vad AI kan göra. Egentligen handlar det bara om vad man väljer att applicera det på. Vi har börjat med design men kan säkert använda det även inom ekonomi och produktion till exempel, säger han.

”Det blir en mycket jämnare nivå på granskningen eftersom det är AI som gör samma jobb överallt.”

En ritning innehåller ofta en stor mängd artiklar vilket innebär att det är mycket information för en granskare att undersöka och de ligger dessutom huller om buller, enligt Markus Zwörner.

– För en människa är det tröttande och jobbigt – till viss del lite av ett idiotjobb. Eftersom allt måste kontrolleras två tre gånger för att inget ska missas tar det också ganska lång tid. Därför är det en perfekt uppgift för en dator. Matar vi in rätt saker som ska göras missar den inget. Det blir en bra kvalitetscheck.

Till en början är det granskarna på företaget som använder AI-verktyget och nästa steg är att även konstruktörerna som gör ritningarna ska göra det.

– När en ritning då kommer till granskningen är mycket av jobbet gjort. Det blir en mycket jämnare nivå på granskningen eftersom det är AI som gör samma jobb överallt. Med mänskliga granskare blir det ofta lite olika kvalitet beroende på vem det är, säger Markus Zwörner.

Jobbet till färdig ritning går snabbare och det blir färre misstag. När AI gör en del av jobbet får konstruktörer och granskare mer tid att jobba med själva designen och frågor kopplat till det.

– De behöver inte lägga så mycket energi på de enkla grejerna. Och eftersom rutiner, lathundar och standarder matats in i AI-tillämpningen blir det dessutom ett bra sätt att vidmakthålla och sprida kunskapen i våra styrdokument, säger Markus Zwörner.

Stärker affärsprocesser

Patrik Sandgren, digitaliseringsexpert på Teknikföretagen, konstaterar att digitaliseringens kärna är att koppla upp och ihop produkter och processer i syfte att utvinna data, och AI kan användas för att förstärka det du vill göra inom digitalisering.

– För företag handlar det om att stärka affärsprocesser. Fullt utvecklat är målet att använda AI som ett självorganiserande system som tar självständiga beslut, säger han.

I dagsläget fungerar AI-lösningar primärt som ett beslutsstöd. Det handlar om att mata in enorma mängder data i stora språkmodeller som sedan tränas och blir väldigt bra på en enda sak, till exempel på att detektera cancer eller att hitta döda planeter i universum.

Patrik Sandgren på Teknikföretagen menar att det är viktigt att inte bara prata om riskerna med AI utan också om de enorma möjligheterna. ”Hur det stärker företagens konkurrenskraft, skapar jobb och hjälper oss att lösa utmaningar kring klimathot, säkerhet och samhällets förmåga att hantera förändringar.” Bild: Viktor Fremling

Nästa nivå är att systemet blir mer dynamiskt och kan lära sig nya saker på flera områden genom att på egen hand hitta mönster och analysera stora automatiserade flöden av data och fatta beslut självständigt.

– Det går att göra saker mycket effektivare och på kortare tid. AI kan också hjälpa till för att se till att saker görs på rätt sätt. Därmed krävs det mindre resurser, vilket öppnar för att producera smartare och mer hållbart, till exempel. AI kan också förstärka nyttan i själva produkten som tillverkas, till exempel, säger Patrik Sandgren.

Bättre kundupplevelse

Ett område där tekniken kan vara ett kraftfullt verktyg är cybersäkerhet, där AI tidigare än en människa kan upptäcka hot. Därmed går det att jobba mer förebyggande med säkerhet.

I tillverkande industri kan produktionen effektiviseras med robotar som jobbar tillsammans med människor på ett bättre sätt, och där logistik och underhåll utförs smartare.

– Eftersom du kan producera så att det kostar mindre innebär det i slutänden även en vinst ekonomiskt.

Men inte minst finns det en stor innovationspotential med AI, betonar Patrik Sandgren.

– AI medför att du kan göra saker som du inte kunde göra förut, bland annat bygga på funktionalitet som ger en högre kundupplevelse, säger han.

Som exempel tar han en lastbil som är ute på vägarna och rullar. Med hjälp av AI går det att upptäcka att någonting håller på att fallera i motorn och lastbilen kan tas in på service för att få den uttjänta komponenten utbytt.

– Därmed blir det ett planerat underhållstopp i stället för att lastbilen slutar fungera under ett viktigt uppdrag och blir stående långt ut i skogen någonstans.

Idag utförs också ofta onödig service:

– Efter att lastbilen har gått ett visst antal mil görs service eller underhåll, och komponenter som egentligen inte behöver bytas byts ändå ut, säger Patrik Sandgren.

Trots att AI inte är någon ny företeelse har tekniken fått stor uppmärksamhet det senaste året efter ChatGPT:s mediala genombrott.

– Jag tror att det beror på att konsumentprodukten har kommit i fokus. För fem år sedan hade vi också en AI-hajp – då allt skulle förändras. Utvecklingen följer hajpkurvan; det kommer ny teknik som anses ha bra potential, men för att den sedan verkligen ska börja tillämpas behöver tekniken mogna, säger Patrik Sandgren.

ChatGPT i Lindex-butiker

Ett annat svenskt företag som ser stora möjligheter med AI är klädkedjan Lindex. I slutet av sommaren planerar Lindex att dra i gång skarpt med AI-verktyget Lindex Copilot. Det bygger på att integrera kraftfulla generativa AI-modeller och ChatGPT:s teknik med Lindex egna företagsinterna datakällor.

Pilotsystemet som har utvecklats ska i första steget ge butikspersonalen en intelligent guide som är mer personligt anpassad för att svara på frågor kring rutiner, processer eller problem som uppstår. Precis som ChatGPT får användaren av Lindex Copilot en bred summering som svar på sin fråga, inte en lista med länkar till ett antal möjliga källor.

– Jämfört med länkarna man får vid en Google-sökning ger det så mycket mer. Jag tror att vi kommer att sluta söka på Google när vi har vant oss vid ChatGPT eftersom det ger oss så mycket mer lättillgängliga och attraktiva svar, säger Annika Elfström, CIO på Lindex.

Med hjälp av ett nytt AI-verktyg vill Lindex stötta butikspersonalen så att de kan fokusera mer på kundmötet och på att förmedla utbud och trender. Bild: Lindex

Med 400 butiker finns det många medarbetare som kan hamna i situationer där de behöver få ett snabbt svar och en av styrkorna med ChatGPT är just omedelbar respons, enligt Annika Elfström.

– Det går så otroligt fort att hämta rätt svar från många källor. Genom att stötta med den här typen av verktyg kan butikspersonalen fokusera mer på kundmötet och på att förmedla utbud och trender. Tanken är inte att ersätta människor utan att stärka de vi har. Det är ett sätt att effektivisera.

”Hittills har jag inte mött någon rädsla för att AI ska ”ta över”, men däremot mycket nyfikenhet.”

Responsen från de som har testat systemet är att det gör sökningar av information lättare och smidigare. Baserat på vilka frågor som ställs och vad medarbetarna söker mest på kopplas kontinuerligt fler källor till Lindex Copilot. Samtidigt är det viktigt att säkerställa att källorna är korrekta, och under testfasen har Lindex behövt arbeta en hel del med att förfina och uppdatera sina datakällor.

”Tanken är inte att ersätta människor utan att stärka de vi har – det är ett sätt att effektivisera”, säger Annika Elfström, CIO på Lindex. Bild: Lindex Production Studio

Lindex har redan börjat undersöka fler områden för tekniken. Annika Elfström ser potential för AI-lösningar bland annat när det gäller intranät, kundsupport, mönsterkonstruktion, men också för det mesta som har med bildproduktion, text och kommunikation att göra.

– ChatGPT skulle kunna vara grunden även för de här funktionerna. Hittills har jag inte mött någon rädsla för att AI ska ”ta över”, men däremot mycket nyfikenhet. Alla stora teknikskiften ger oss nya möjligheter och förutsättningar, även om det på individnivå kan innebära att vi behöver lära nytt och om, säger hon.

En pusselbit i digitaliseringen

Patrik Sandgren på Teknikföretagen påpekar att AI samtidigt är en del av ett mycket större arbete som rör digitaliseringens samtliga bitar:

– AI blir en pusselbit som gör att allt det andra också går lite lättare. Men för att realisera potentialen krävs det också att en massa andra bitar fungerar i digitaliseringen.

Det handlar om allt ifrån ett fungerande bredbandsnät till satsningar på mjukvaruutveckling och kompetensförsörjning, förklarar Patrik Sandgren.

– Du måste förstå hur sensorer, elektronik och telekomsystem fungerar, och kopplas ihop. Det innebär att forskning och utveckling, och kompetens är det första som behöver stärkas, för att få grunden.

Nästa steg är att kunna använda tekniken. Där är möjligheten att testa och demonstrera nödvändig för att kunna ta reda på vad som fungerar i praktiken.

– Att applicera tekniken så att det går att förstå vad AI-tillämpningar gör är jätteviktigt, särskilt i nuläget när det finns en viss skepticism runt AI, säger Patrik Sandgren.

Staten har en viktig roll att fylla när det gäller att skapa strategiska samverkansprogram för olika aktörer och sprida kompetens kring AI, påpekar han.

– De stora företagen satsar redan massor på forskning, utveckling och tillämpning, men vi måste också försöka få med de små. Effektivitet, produktivitet och innovation blir helt centralt för utvecklingen av AI. Här har forskningsinstitutet Rise en helt central roll.

”På samma sätt som vi pratar om riskerna måste vi också visa på de enorma möjligheterna med AI.”

Innan ny teknik har satt sig finns alltid risken för att kritiska röster leder till att barriärer sätts upp för snabbt. Här är det viktigt att politiken ”har lite is i magen” och inte är för snabb med begränsande lagstiftning, menar Patrik Sandgren.

– Då riskerar utvecklingen att avstanna eller flytta någon annanstans.

Däremot är det viktigt att föra en etisk diskussion i samhället kring AI för att människor ska känna tilltro till tekniken, enligt Patrik Sandgren.

– Men på samma sätt som vi pratar om riskerna måste vi också visa på de enorma möjligheterna med AI. Hur det stärker företagens konkurrenskraft, skapar jobb och hjälper oss att lösa utmaningar kring klimathot, säkerhet och samhällets förmåga att hantera förändringar.

Markus Zwörner på Väderstad konstaterar att företaget bara är i början av sin AI-utveckling och han är övertygad om att det kommer hända mycket mer med tiden.

– Vi vill skala upp så klart. AI är en motor som jobbar för oss och när vi har fått i gång den vill vi koppla upp den mot ännu fler regler och utnyttja den till max. Så småningom kan man också tänka sig att koppla upp den mot flera system för att kunna göra jämförelser, men där är inte vi än, säger han.

Cybersäkerhet hett för storföretagen

Än så länge är användningen av AI störst bland större företag.

Så används AI inom olika områden av företag med 250 eller fler anställda:

Cybersäkerhet: 20 procent

Produktion: 15 procent

Administration: 15 procent

Marknadsföring: 12 procent

Logistik: 8 procent

HR: 6 procent

Företagsledning: 5 procent

Källa: SCB, bearbetat av Teknikföretagen 2023.