DEN SVENSKA EKONOMIN
Prognos: Mer konsumtion lyfter svensk ekonomi
Mer pengar i hushållens plånböcker kommer att driva upp svensk ekonomi under nästa år, spår HUI Research.
– Förutsättningarna för ökad konsumtion framöver är starkare än på väldigt länge, säger William Lindquist, analytiker på HUI Research.
2026 väntas bli ett bra år för den svenska handeln. Den sänkta matmomsen ger en stor volymtillväxt i matbutikerna, samtidigt som hushållens starkare ekonomi väntas ge en ordentlig återhämtning för sällanköpshandeln så som bygghandel, hemelektronik och möbler.
– Under det tredje kvartalet upplevde detaljhandeln den starkaste tillväxten man har gjort sedan 2021. Så det finns en ganska god anledning att vara optimistisk inför framtiden, säger William Lindquist.
Konkurserna ökar
Samtidigt som ekonomin visar många ljusglimtar är arbetslösheten fortsatt hög och antalet företagskonkurser väntas fortsatt vara på en hög nivå under 2026. William Lindquist lyfter att många företag under en lång period haft väldigt låga marginaler.
– Det är en fortsatt väldigt stor press på företagen och på företagens lönsamhet, och det skapar ju i sin tur en osäkerhet på hela arbetsmarknaden.
Konsumenterna väntas även fortsatt att vara prismedvetna, trots att de får mer i plånboken. Bland annat väntas lågprishandeln fortsätta att växa i det ljusare konjunkturläget.
– Bara för att vi nu lämnar lågkonjunkturen bakom oss så lämnar vi inte lågpris bakom oss.
Modehandeln tyngs
Men samtidigt som en stor del av detaljhandeln väntas få en tydlig återhämtning under nästa år går det trögare för modehandeln. Det beror dels på en ökad konkurrens från lågprisaktörer som Shein och Temu, men även på konkurrensen från sina egna, redan sålda, varor.
– Vi har en second hand-marknad inom modehandeln som är väldigt stark och den största delen av second hand sker ju konsumenter sinsemellan.
Sophie Gräsberg/TT