KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Inga nya bensinbilar från 2035 i Kalifornien

Elbilar lär få ett uppsving i Kalifornien om ny lagstiftning blir verklighet. Arkivbild. Bild: Rich Pedroncelli/AP/TT

Ekonomi (TT-AP-AFP)

Alla nytillverkade bilar som säljs i Kalifornien – USA:s folkrikaste delstat – måste ha nollutsläpp 2035, enligt ett beslut från delstatens luftresursstyrelse.

Beslutet från Kaliforniens luftresursstyrelse, Carb, klubbades på torsdagen och innebär ett stopp för försäljningen bensindrivna fordon med start 2035.

Med 40 miljoner invånare är Kalifornien den största bilmarknaden i USA, en som biltillverkare därmed inte kan ignorera. Beslutet kommer två år efter att guvernören Gavin Newsom instruerat myndigheter att överväga en sådan politik.

Halverar utsläpp

Om den nya regeln blir verklighet kan Kalifornien halvera utsläppen från bilar fram till 2040. Delstaten inför också delmål på vägen, med krav på att en dryg tredjedel av alla bilar som säljs från 2026 måste ha nollutsläpp.

Många andra delstater, som normalt sätt brukar följa Kaliforniens miljöbeslut, väntas införa liknande regler.

För Kaliforniens del rör det sig om en rejäl ambitionsökning, då bara omkring 16 procent av nybilsförsäljningen i delstaten under årets första kvartal var elektriska.

Många biltillverkare hyllar regeln, och General Motors – som själv har målet att bara sälja elbilar från 2035 – säger att bolaget och delstaten har en gemensam vision. '

Viss tveksamhet

Andra lyfter ett varningens finger för att leveranskedjebekymmer och höga materialkostnader för elbilar kan innebära problem. Kritiker pekar också på bristen på laddstationer och frågar varifrån all el som ska ladda bilarna ska komma i från.

– Biltillverkare kan ha betydande svårigheter att nå det här målet med tanke på omständigheter utanför branschens kontroll, säger Kias Laurie Holmes.

Kaliforniens luftresursstyrelse lyfter fram att färre bensin- och dieselbilar på vägarna minskar smogen, som alla boende i Kalifornien tjänar på, men framför allt de ekonomiskt utsatta samhällen som ligger längs med tungt trafikerade motorvägar.

Beslutet måste dock godkännas på federal nivå, av miljömyndigheten EPA, vilket anses troligt att det gör under Bidenregeringen.