DEN SVENSKA KONJUNKTUREN
Fortsatt tillväxt i dagligvarubutikerna i februari
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,5 procent under februari 2022 jämfört med samma period i fjol. Det visar branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 4,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten för femte månaden i rad.
– Försäljningsutvecklingen i butik fortsatte uppåt under månaden. Jämförelsetalen är relativt låga, då februari 2021 var den första månaden som visade negativ försäljningsutveckling efter nästan två år av tillväxt i de fysiska butikerna, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
E-handeln fortsatte att backa även i februari. Försäljningen var ändå nästan dubbelt så stor som under samma månad 2020, strax innan pandemin, avslutar Karin Brynell.
Pressmeddelande: Fortsatt tillväxt i dagligvarubutikerna i februari