DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Fortsatt tillväxt i dagligvarubutikerna i februari

Förälder med barn på armen bär munskydd i matbutik.Foto: Isabell Höjman / TT / kod 11711 Bild: Isabell Höjman/TT

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,5 procent under februari 2022 jämfört med samma period i fjol. Det visar branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 4,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten för femte månaden i rad.

– Försäljningsutvecklingen i butik fortsatte uppåt under månaden. Jämförelsetalen är relativt låga, då februari 2021 var den första månaden som visade negativ försäljningsutveckling efter nästan två år av tillväxt i de fysiska butikerna, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

E-handeln fortsatte att backa även i februari. Försäljningen var ändå nästan dubbelt så stor som under samma månad 2020, strax innan pandemin, avslutar Karin Brynell.

Pressmeddelande: Fortsatt tillväxt i dagligvarubutikerna i februari

Rapport: Dagligvaru­index årsrapport 2021