Svag lira lockar utländska företag till Turkiet

Taksim-torget i centrala Istanbul. Arkivbild. Bild: Emrah Gurel/AP/TT

Ekonomi (TT)

Turkiets invånare kämpar med rekordhög inflation. Desto mera gynnsamt är läget för utländska investerare. Helt plötsligt har landet blivit attraktivt för utländska företag.

I veckan valde den turkiska centralbanken att för andra mötet i rad hålla styrräntan oförändrad på 14 procent. Detta trots att landets inflation under förra månaden steg till svindlande 48,7 procent.

Landets invånare har samtidigt fått se hur Turkiets valuta, liran, urholkats i värde medan mat- och bensinpriser rusat i höjden.

Exempelvis har liran backat 44 procent i värde mot USA-dollarn sedan förra året och dessutom har man de senaste månaderna precis som stora delar av övriga Europa plågats av stigande elpriser. Allt detta sker dessutom efter att den för landet så viktiga turismsektorn drabbats under flera års tid av pandemirestriktioner.

Varnar för ekonomisk kollaps

Ekonomer har därför varnat för ekonomisk kollaps för hela Turkiet om man inte tar till den mest givna lösningen, en eller flera räntehöjningar – något som landets president Recep Tayyip Erdogan dock motsatt sig och hävdat att det skulle drabba låginkomsttagare.

Landets ekonomiska utsatta läge har dock fått en något oväntad positiv effekt, skriver nyhetsbyrån AFP. Den svaga liran kombinerat med landets geografiska läge gör det speciellt attraktivt för utländska företag.

– Många internationella företag agerar nu för att öka leveranserna från Turkiet, säger Burak Daglioglu, ansvarig för investeringsfrågor i Turkiet till AFP.

Landets export motsvarade 225 miljarder dollar förra året men man har nu satt upp ett mål om 300 miljarder 2023.

Flaskhalsar inom den globala handeln med ökade leveranskostnader gör också Turkiet tacksamt för västeuropeiska företag och när det dessutom kan ta veckor för containerfartyg att ta sig från Asien till Europa är Turkiet bara tre dygns resa bort med lastbil, och ännu mindre med tåg.

Vill investera

Ikea meddelade också förra året att man vill flytta en del av sin produktion till Turkiet och italienska klädtillverkaren Benetton är inne på samma spår. Peter Wolter, vice ordförande för den nederländska-turkiska handelskammaren, uppger att man fått en rad förfrågningar från företag inom hushålls- och trädgårdssektorn liksom båttillverkare som nu vill titta på samarbete med turkiska företag.

Dessa precis som många andra företag lockas av de låga lönerna, minimilönen i Turkiet ligger som jämförelse i nivå med Malaysia.

Men medan president Erdogan nu försöker nylansera sloganen "Tillverkad i Turkiet", finns dock en hel del frågetecken. Lirans kollaps gör att kostnaderna för råvaror och energiförsörjning stiger och landet konkurrerar dessutom med länder som Rumänien och Bulgarien som har fördelarna att man ingår i EU.

Landets politiska styre och osäkerheten inför valet 2023 ses också som en faktor.

Erdal Yalcin, professor i internationell ekonomi vid Universität Konstanz i Baden-Württemberg, säger:

– Även om Turkiet skulle vara perfekt ur ett ekonomiskt perspektiv genom att få produktionen närmare Europa, så ser vi inte ett scenario med stora investeringar före valet 2023, innan osäkerheten kring den politiska framtiden har fått en lösning.

Tobias Österberg/TT

Istiklalgatan i Istanbul tidigare i februari. Bild: Emrah Gurel/AP/TT