FRAMTIDENS TRANSPORTER

Osäkra leveranser får konsumenter att välja närproducerat

Charlene Engström, branschansvarig detaljhandel, PwC Sverige.

Osäkra leverantörskedjor får många konsumenter att handla på hemmamarknaden, visar en global undersökning.

Global instabilitet och osäkra leverantörskedjor får många konsumenter att vända sig mot hemmamarknaden för sina inköp. Dessutom slår inflationen hårt mot försäljningen av premiumprodukter och restaurangbranschen. Det kommer fram i PwC:s globala rapport om konsumenttrender.

– Åtta av tio konsumenter kan tänka sig att betala mer för produkter som har producerats lokalt eller i det egna landet. Vi får också signaler om att inflationen påverkar konsumentbeteenden och får fler att stanna hemma istället för att spendera pengar på konsumtion. Främst handlar det om färre köp av premiumprodukter och glesare mellan restaurangbesöken, säger Charlene Engström, branschansvarig detaljhandel, PwC Sverige, i ett pressmeddelande.

Osäkra leveranser får konsumenter att välja närproducerat