FRAMTIDENS TRANSPORTER

Svensk ilska mot EU-beslutet om A-traktorer

En A-traktor i Oskarshamn. Arkivfoto. Bild: Suvad Mrkonjic/TT

EU (TT:s korrespondent)

De svenska ledamöternas motstånd räckte inte. EU-parlamentet vill inte låta 15-åringar köra A-traktor.

I framtiden väntar i stället med största sannolikhet 16-årsgräns, tuffare körkortsprov och tillstånd att köra 45 kilometer i timmen.

Flera svenska ledamöter hade i sista stund försökt få ändringar till stånd, men fick se sina förslag nedröstade i parlamentet.

– Jag är förbannad. Det här är ett slag i ansiktet på unga på landsbygden. Än är inte loppet kört, men det ser väldigt mörkt ut, säger svenska ledamoten Emma Wiesner (C) efter omröstningen.

Onsdagens parlamentsomröstning innebär att slutförhandlingar nu inleds med EU:s ministerråd om uppdatering av EU:s körkortsregler, där de nya a-traktorreglerna ingår. Det lär dock dröja till i höst innan en uppgörelse är klar – och därefter ännu längre innan reglerna träder i kraft.

Ja från regeringen?

EU-kommissionen har länge sett skeptiskt på det sätt som Sverige låter ungdomar köra A-traktor på, men har accepterat en fortsättning för systemet med de nya reglerna.

– Detta har varit en viktig fråga för Sverige för att säkra det som vi tycker är viktigt: nämligen möjligheten för ungdomar att köra A-traktor, sade infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) när EU:s ministerråd i december ställde sig bakom mer ordentliga prov, ökad hastighet (från dagens 30 kilometer i timmen) och 16-årsgräns.

Det irriterar Emma Wiesner, som tycker att regeringen gav med sig för enkelt.

– EU-parlamentet blev liksom sista chansen i dag att försöka stoppa höjningen av åldersgränsen. Där hade regeringen kunnat förhandla mycket bättre i ministerrådet, säger hon.

"Arbeta hårt"

Kollegan Tomas Tobé (M) lovar dock fortsatt kamp.

– Jag vet att den svenska regeringen kommer att arbeta hårt för att det här förslaget ska förändras, säger Tobé.

Nästan alla de svenska ledamöterna – från M, S, C, L, KD och SD – röstade för de olika ändringsförslagen, utan att lyckas. Efteråt klagade många ömsesidigt på varandra för att man inte lyckades samla bättre stöd från andra.

– Jag hade önskat att vi på svenska bänken var bättre koordinerade i dag, säger Emma Wiesner.

Wiktor Nummelin/TT

Antal registrerade fordon i Sverige. A-traktorer och Mopedbilar. Hastighetsgränser och åldersgränser. Bild: Anna-Lena Lindqvist

Fakta

EU-parlamentet enades på onsdagen om sin syn på den uppdatering av EU:s körkortsdirektiv som föreslogs av EU-kommissionen i fjol. Bland annat står EU-parlamentet bakom en prövotid på två år med striktare regler för den som nyss tagit körkort och möjlighet för 18-åringar att ta lastbils- eller busskörkort.

I Sverige har stort fokus legat på reglerna för A-traktorer, där det föreslås en åldersgräns på 16 år för att ta ett så kallat B1-körkort för att framföra fordon som väger max 2 500 kg i 45 kilometer i timmen. 16-årsgräns väntas även bli resultatet för att få köra fyrhjuliga mopedbilar.

I övriga EU-länder har den hetaste striden gällt om hälsoundersökning ska krävas vid förnyande av körkort. EU-parlamentet valde till sist att göra den frågan frivillig för medlemsländerna.