KLIMATOMSTÄLLNINGEN
Klart: Lagen skjuts upp ännu ett år – ”Helt omöjligt att förstå vad som gäller”
EU:s avskogningsförordning fortsätter att förvirra de svenska bolagen. Nu, bara några dagar innan den nya lagen ska träda i kraft, skjuts den återigen upp och blir kraftigt förändrad. ”Till och med jag som har jobbat med EU-lagstiftning i tio år har haft svårt att hänga med i svängarna”, säger hållbarhetschefen Robin Ljungar till TN.
EU:s avskogningsförordning (EUDR) har vid flera tillfällen skapat panik hos de europeiska bolagen – även om den inte ens trätt i kraft ännu. Efter många turer fram och tillbaka är det nu klart att implementeringen skjuts fram ännu en gång.
– Det är jättebra att lagstiftningen nu skjuts fram ett år och dessutom innehåller den stora förändringar som kommer att göra det lättare för företagen att följa, säger Robin Ljungar, hållbarhetschef på bransch- och arbetsgivarorganisationen Trä- och Möbelföretagen (TMF) som företräder den svenska möbelindustrin och den träförädlande industrin.
I grunden innebär avskogningsförordningen att produkter som har orsakat avskogning eller skogsförstörelse förbjuds från att säljas inom EU eller exporteras från EU och det är upp till företagen att säkerställa att det inte skett. Förordningen omfattar alltifrån träprodukter, möbler och böcker till kakao, nötkreatur, soja, kaffe, palmolja och gummi. Robin Ljungar menar att näringslivet delar problembeskrivningen att avskogning är ett stort problem.
– Avskogningen är ett oerhört allvarligt problem som vi självklart vill vara med och bekämpa och därför vill vi ha den här lagstiftningen på plats.
– Det är bra om vi har en lagstiftning som faktiskt motverkar avskogningen och som går att efterleva för de europeiska företagen. Vi måste ha ett filter där allt som kommer in på EU:s inre marknad inte ska komma från avskogningsområden.
”Det är ju helt omöjligt för företag, speciellt små och medelstora företag, att förstå vad som gäller”.
De nya förändringarna i lagstiftningen innefattar bland annat förenklade krav i leveranskedjan och nu ska bara den aktör som först släpper ut produkten på EU-marknaden behöva lämna en fullständig due diligence-deklaration. Därefter behöver första nedströms aktör behålla referensnumret, men inte föra det vidare.
– Vi tycker att det är bra att den första aktören ska säkerställa att inget fulvirke kommer ut på EU:s inre marknad.
– Förändringarna innebär en stor vinst för industrin som slipper helt meningslös administration och nu kan vi faktiskt få en effektivare tillsyn vilket är en förutsättning för att den här typen av lagstiftning överhuvudtaget ska funka.
Trots att de nya förändringarna är positiva för företagen har vägen hit varit snårig. Från att EUDR i sin ursprungliga form röstades igenom under våren 2023 och skulle träda i kraft vid slutet av 2024 har den både skjutits fram och ändrats flera gånger.
Efter att lagstiftningen förra året sköts fram kom beskedet tidigare i höst att den skulle skjutas upp på nytt, innan kommissionen svängde och kom med nya besked och förslag om ändringar. Och nu i dag blev det alltså klart att implementeringen EUDR skjuts fram ytterligare ett år. Nu kommer förordningen gälla den 30 december 2026 för medelstora och stora aktörer, och från 30 juni 2027 för mikro- och småföretag.
– Till och med jag som har jobbat med EU-lagstiftning i tio år har haft svårt att hänga med i svängarna. Och det var ju faktiskt så här under ett par veckors tid att vi fick uppdateringar varje timme.
– Det är ju helt omöjligt för företag, speciellt små och medelstora företag, att förstå vad som gäller.
”Nu blir jag kontaktad av medlemsföretag som är irriterade, uppgivna och ifrågasätter hela processen”.
Ett exempel är när Jessika Roswall, EU-kommissionär med ansvar för miljö, vatten och en konkurrenskraftig cirkulär ekonomi, den 23 september i år sa att lagstiftningen ska skjutas upp, konstaterar han.
– Men mindre än en månad senare kovänder kommissionen och säger att den ursprungliga tidsplanen ligger fast och samtidigt lägger fram en rad ändringar.
– Oavsett vad man tycker i sakfrågan så kan man inte bedriva lagstiftningsarbete på det sättet. Det skadar förtroendet för de lagstiftande institutionerna inom EU. Man kan inte ha så här korta ledtider inför att man ska implementera en mycket omfattande lagstiftning.
Han menar att många företag lagt hundratusentals kronor på att förbereda sig inför den tidigare versionen av lagstiftningen skulle träda i kraft vid årsskiftet och då blir vinnarna de som struntat i att försöka följa lagen alls.
– Nu blir jag kontaktad av medlemsföretag som är irriterade, uppgivna och ifrågasätter hela processen.
– Men det är ju dubbelt, samtidigt som man drar en suck av lättnad för att slippa en stor administrativ börda så är det problematiskt att lagstiftaren ändrar sig så många gånger.
Det kan i slutändan skada förtroendet för EU:s lagstiftningsarbete, konstaterar han.
– Respekten för EU blir naggat i kanten vilket är djupt olyckligt för i grund och botten så gillar vi ju EU och allt som är positivt med den inre marknaden och fri rörlighet.
– Men nu är vi glada att den nya lagstiftningen är klar och vi är redo att börja arbeta för att följa den.