E-HANDELNS UTVECKLING

Kinesiska lågprissajter ökar: ”Väckarklocka”

Kinesiska lågprissajter vinner mark bland svenska konsumenter. Arkivbild. Bild: Martina Holmberg / TT

För andra månaden i rad såg e-handeln ett lyft och de kinesiska lågprissajterna tog allt mer plats, visar Svensk Handels e-handelsindikator.

Svenskarna handlar mer på nätet. I april omsatte e-handeln 14,2 miljarder kronor, vilket är en ökning med 13 procent mot samma månad i fjol. Det är andra månaden på raken som e-handeln ökar tvåsiffrigt.

Nästan var fjärde konsument handlade från utländska aktörer, vilket är den högsta andelen sedan svensk handel började mäta det i början av 2020. Enligt Svensk Handel drivs utvecklingen av kinesiska aktörer, i synnerhet Temu.

"Det visar hur gränslös e-handeln har blivit. Men det är också en väckarklocka – när globala plattformsföretag kan konkurrera på helt andra villkor riskerar vi att urholka både rättvisa och långsiktiga förutsättningar för svensk handel", säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.