DEBATTEN OM GÅRDSFÖRSÄLJNING
Klart: Kraven sänks för gårdsförsäljning
Politik (TT)
Gårdsförsäljning av alkohol ska föregås av ett besöksarrangemang på minst 30 minuter. Det framgår av de föreskrifter Folkhälsomyndigheten nu beslutat om.
Från den 1 juni blir gårdsförsäljning av alkohol tillåten i Sverige. För det krävs bland annat tillstånd från kommunen, att man följer den nya lagen om gårdsförsäljning och Folkhälsomyndighetens föreskrifter.
Nu har Folkhälsomyndigheten beslutat om föreskrifterna.
Backar till 30 minuter
När förslag till föreskrifter skickades ut på remiss tidigare i vår, innehöll det ett krav på att besöksarrangemanget, till exempel på en vingård, ska vara minst 45 minuter. Det fick kritik.
– Det visade sig att det var lite för mycket så vi har backat till 30 minuter, säger myndighetens chefsjurist Bitte Bråstad.
Enligt lagen om gårdsförsäljning som riksdagen klubbade nyligen, ska besöksarrangemanget, till exempel på en vingård, vara i fokus, och innehålla kunskapsinslag.
– Det ska vara en besöksupplevelse där man går runt, får en föreläsning eller har vinprovning, så 30 minuter är där vi landade, säger Bråstad.
Dessutom ska muntlig information ges om att alkohol kan innebära skadeverkningar.
TT: Ska det vara en föreläsning om skadeverkningar?
– Nej, det har blivit ett missförstånd, säger Bråstad.
Folkhälsomyndigheten har tagit fram ett informationsmaterial för att underlätta för dryckestillverkare som tycker det är besvärligt att ha det momentet.
Ska inte vara krångligt
Den som erbjuder gårdsförsäljning behöver enligt lagen ha ett egenkontrollprogram. Enligt föreskrifterna ska programmet bland annat ange hur åldersgränsen upprätthålls, och se till att försäljning enbart får ske till personer som deltagit i besöksarrangemanget.
Bråstad tror inte att föreskrifterna blir krångliga för gårdsförsäljarna att leva upp till. Hon betonar att reglerna behövs för att gårdsförsäljning inte ska konkurrera med Systembolaget, vilket skulle strida mot EU:s krav.
– Det handlar om besöksnäring och en levande landsbygd, att man ska kunna få med sig en souvenir när man åker från gården, inte om att konkurrera med Systembolaget, säger Bråstad.
Peter Wallberg/TT