DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Tufft år för e-handeln – julen blev inget lyft

2023 blev ett tufft år för e-handeln. Arkivbild. Bild: Jessica Gow/TT

Ekonomi (TT)

Julen – som vanligen är en höjdpunkt – innebar inget lyft för e-handeln. I stället var konsumenterna fortsatt försiktiga med att öppna plånboken.

I december omsatte e-handeln 15,7 miljarder kronor – en minskning med 10 procent jämfört med samma månad 2022, enligt Svensk Handels e-handelsindikator. Under månaden handlade konsumenterna i genomsnitt för ett 8 procent lägre totalbelopp, jämfört med december 2022.

Sista kvartalet blev därmed dystert – totalomsättningen minskade med 11 procent, jämfört med motsvarande period året innan.

De svaga siffrorna avslutar ett tufft år, där e-handeln endast såg tillväxt under två månader, enligt Svensk Handel. Sett till hela 2023 minskade omsättningen med 8 procent, jämfört med 2022.