SVERIGES ENTREPRENÖRER

Bankrånarspel ska lyfta dem ur krisen

Almir Listo, varumärkesansvarig och Andreas Häll Penninger, producent på "Payday 3" på Starbreeze. Bild: Claudio Bresciani / TT

Ekonomi (TT)

De senaste åren har rubrikerna om Starbreeze handlar om förluster, fiaskon och brottsutredningar.

– Det har varit en rejäl baksmälla, som vi har lärt oss mycket av, säger producenten Andreas Häll Penninger.

Nu står hoppet till ett bankrånarspel.

2018 beviljades Starbreeze rekonstruktion efter en turbulent tid. Vd:n fick gå, Ekobrottsmyndigheten hade gjort razzia efter misstankar om insiderhandel och aktien hade slaktats.

– Releasen innan rekonstruktionen var "The walking dead", som blev en enorm flopp. Det har varit skakigt som bolag, säger Andreas Häll Pellinger, producent.

Bolaget har de senaste åren till stor del levt på 2013 års bankrånarspel "Payday 2". I samband med rekonstruktionen valde bolaget att satsa på en uppföljare.

– Internt ser det här som en potentiell underdogstory, där vi som bolag vill visa för vårt community att vi fortfarande kan göra "Payday", som är vårt absolut största varumärke, säger Häll Pellinger.

Känsla som i filmer

"Payday" handlar om att i rollen som en bankrånare med tre andra göra en stöt, som antingen kan gå tyst och smidigt eller spåra ur i pangpang. Känslan ska påminna om filmen "Heat" och inledningen av Batman-succén "The dark knight".

– Det är väldigt få spel som gör det vi gör. Det är egentligen vi och "GTA" som är relevanta, även om upplevelserna är väldigt olika, säger Andreas Hell Pellinger.

Ingen på studion i Stockholm vill gå så långt som att säga att det är "vinna eller försvinna" med "Payday 3", som släpps i dagarna efter fyra års utveckling.

– Det senaste projektet man jobbat på avgör ju ens framtid i många fall. I vårt fall är Starbreeze på en väldigt bra plats. Men för oss som utvecklare, utifrån ett konstperspektiv, är det verkligen så. Vi har ju jobbat på det här dag och natt för att leverera det bästa spelet vi kan, säger Almir Listo, varumärkesansvarig.

"Payday 2" var aldrig tänkt att fortsätta med kontinuerliga uppdateringar i tio års tid. När studion nu byggt uppföljaren har man däremot redan från grunden planerat långsiktigt. De åtta banorna som finns från start är färre än föregångarens, men priset sätts å andra sidan lägre än många andra storspel. Tillräckligt lågt för att varken förarga befintliga spelare eller avskräcka nya, är tanken. Att få in nya spelare är en stor anledning till att göra en uppföljare.

– "Payday 2" är så gammalt. Det är många spelare som tittar på det och är intresserade men tänker att det har gått tio år, det är mycket att lära sig för att komma in. Trean blir en möjlighet för de som tittat på "Payday 2" men inte tagit klivet, säger Häll Pellinger.

"Måste vara världsklass"

Samtidigt gäller det att få med sig de befintliga spelarna (spelets gemenskaphetsajt på distributionsplattformen Steam har över 8 miljoner medlemmar). "Payday 2" har under åren fått 240 uppdateringar och 80 banor.

– Vår förhoppning är att uppgraderingen ses vara så pass stor och känslan av att vara en bankrånare är så pass mycket starkare att det är ett tillräckligt bra incitament för att hoppa över från tvåan till trean, säger Häll Pellinger.

Spelbranschen är lynnig. Hajpade spel kan floppa. Studior som funnits i årtionden kan osentimentalt läggas ned efter ett misslyckat släpp.

Även om mycket på pappret talar för att "Payday 3" ska bli framgångsrikt hävdar vd Tobias Sjögren att man inte tar något för givet.

– Vi vet att vi måste vara i absolut världsklass i det segmentet vi är, om vi ska ha ett existensberättigande på marknaden och vara framgångsrika, säger han.

Gustav Sjöholm/TT

De fyra rånarna återförenas i New York för att göra nya stötar i "Payday 3". Pressbild. Bild: Starbreeze
Tobias Sjögren, vd på Starbreeze. Bild: Claudio Bresciani / TT

Fakta

Starbreeze är ett av de äldre spelföretagen i Sverige. Det grundades 1998 och fick framgångar med spel som "The chronicles of Riddick: Escape for Butcher Bay" och Josef Fares-spelet "Brothers: A tale of two sons".

Men 2019 var det oklart om företaget ens skulle överleva. Senaste kvartalsresultatet visade en ebidta-förlust på nästan 107 miljoner kronor. Storsatsningen på ett "The walking dead"-spel hade floppat, företaget var i rekonstruktion och Ekobrottsmyndigheten hade nyligen gjort en razzia mot huvudkontoret, efter misstankar om insiderbrott (en högt uppsatt chef dömdes 2020).

Lösningen blev att sälja av innehav som indiska Dhruva och utgivningsrättigheterna till "Psychonauts 2". I årsredovisningen för 2017 angav bolaget att man hade 650 anställda i sju länder. I senaste årsredovisningen var antalet 165 i fyra länder.

Efter lanseringen av "Payday 3" den 21 september (PS5, Xbox series, pc) kommer en tredjedel av utvecklarna att fortsätta med "Payday 3", medan övriga går över till "Project Baxter", ett annat spel med samarbete i fokus, tänkt att släppas våren 2026. Starbreeze har också valt ut några titlar från tredjepartsutvecklare att ge ut under distributionsgrenen.

Fakta

Under måndagen släpptes en tidig utgåva av spelet. De inledande minuterna stötte spelare på en del serverproblem, och Playstationversionen – som berör omkring 15 procent av spelarna – var en gammal, ofullständig version som aldrig skulle ha sett världens ljus.

– Det är naturligtvis allvarligt, säger försäljningschefen Staffan Nyström på tisdagen, och tillägger att den rätta versionen nu skickats ut.

Totalt har "Payday 3" haft 45 000 spelare samtidigt. Nyström säger att de, enligt honom smärre, typ av serverproblem som uppstod inte bör leda till bekymmer när spelet släpps officiellt på torsdag.

– Det ska inte hända, vi har mycket mer kapacitet än vad vi hade på måndagen, säger han.