Ny prismodell får spelbranschen att rasa

Unitys nya prismodell väcker frågor. Här är bolaget på mässan GDC tidigare i år. Bild: Jeff Chiu/AP/TT

Ekonomi (TT)

En förändrad betalningsmodell har rört upp känslor i spelindustrin och riskerar att slå hårt mot små och medelstora utvecklare, varnar branschen.

Planerna har lett till dödshot och att kontor tvingas hålla stängt.

I veckan meddelade spelmotorbolaget Unity att man planerar att ändra sin betalningsmodell och börja att ta betalt per nedladdning.

– Många har reagerat, framför allt de mindre företagen. Unity har varit en väldigt bra mjukvara för dem, att enkelt och billigt kunna göra spel med hög kvalitet, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen.

Spelmotorn – en samling mjukvara och verktyg som bildar ett ramverk för att skapa spel – är central för ett spel. Unity används av fler än 65 procent av spelutvecklarna, enligt bolaget själv. Mer än 750 000 spel har hittills skapats i motorn.

"Ingen bra dialog"

Kostnadsmodellen innebär att från med årsskiftet så tar Unity betalt varje gång ett spel laddas ned av en spelare. Spel tar ofta flera år att göra och beslutet om spelmotor tas vanligtvis tidigt i ett projekt.

– Det har inte varit någon bra dialog kring det här och många är besvikna, säger Strömbäck.

Det "kommer att leda till betydande ökning av kostnaderna för de flesta spelutvecklarna som förlitar sig på deras tjänster", skriver den europeiska branschorganisationen EGDF i ett uttalande.

EGDF varnar för att förändringen kommer att slå främst mot små och medelstora företag, som inte kan utveckla egna motorer.

Funderar på att byta

Många svenska utvecklare använder sig av Unity. Stockholmsbaserade Landfall har använt motorn i alla sina spel. Vd Wilhelm Nylund säger att det var snudd på chockartat när beskedet kom.

– Man trodde nästan inte att det var sant först, säger han.

Valet på Unity föll delvis för att det rört sig om en förutsägbar, fast kostnad. Utvecklingen av kommande spelet "Haste" har pågått ett par år i motorn. Titeln släpps antagligen nästa år.

– Det stora problemet vi ser är att det påverkar tilliten. Flera år efter det att ett spel producerats så ändrar de betalningsmodellen. Det gör det svårt att planera för framtiden, säger han.

Planerna har lett till sådan upprördhet att två av Unitys kontor i USA håller stängt under slutet av arbetsveckan, sedan dödshot som bedöms som trovärdiga inkommit, rapporterar Bloomberg.

Gustav Sjöholm/TT

Fakta

Det amerikanska spelmotorföretaget Unity har rötterna i Danmark och tillverkar sedan 2005 en spelmotor som används i många spel av allt från egenutvecklare till storföretag.

Spel som "Pokémon go", svenska "Fe", "Cities: Skylines" och "Fall guys" är skapade i Unity.

Den nya betalningsmodellen innebär att de spel som använder sig av motorn och som omsatt minst 200 000 dollar och 200 000 installationer får betala 20 amerikanska cent per installation. För de som använder sig av en dyrare prenumeration är gränsen en miljon dollar respektive en miljon installerade exemplar och kostnaden oftast 1–15 cent.

Källa: Unity.