DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Matpriserna sjunker – tillfälligt

Mejeriprodukter har minskat mest i pris under augusti månad, jämfört med juli. Arkivbild. Bild: Andreas Hillergren/TT

Ekonomi (TT)

Efter sommarens prisökningar sjunker nu matpriserna något igen. Men antagligen bara tillfälligt.

– Det finns fortsatta behov av prishöjningar där ute, säger Ulf Mazur, grundare och vd för Matpriskollen.

Efter flera månader med stigande eller oförändrade matpriser sjönk de något i augusti. Jämfört med juli månad är matpriserna ned 0,1 procent, enligt Matpriskollens sammanställning av ordinariepriser på omkring 43 000 produkter hos de stora kedjorna.

Framför allt har mejeriprodukter minskat i pris, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

– Det drar ned det som annars hade varit en mycket större prisökning. Och inom mejeri kommer det nog att bli fortsatt prispress framöver.

Har inte täckning

Dessutom är det ofta långa ledtider inom dagligvaruhandeln, vilket gör att många producenter fortfarande känner av eftersläpningar efter pandemin och krigsutbrottet i Ukraina, säger Mazur.

– Vi kommer fortsätta att se eftersläpningar. Det finns fortsatta höjningsbehov där ute.

Flera producenter har inte täckning för sina kostnader i nuläget, säger Mazur, eftersom de inte kunnat kompensera fullt ut för ett höjt kostnadsläge.

– De måste få upp priserna lite till. Det talar för fortsatta prisökningar under hösten och början på vintern.

Svag krona ett hot

Det största hotet mot en lägre prisökningstakt är den svaga kronan, säger Ulf Mazur.

– Hälften av allt vi äter är importerat. När kronan blir svagare, det sätter ju en väldig press. Samma produkt blir mycket dyrare, oavsett vad producenten gör att hålla nere priserna. Betalar du i euro så spelar det ingen roll. De kostnaderna måste skickas vidare till konsument.

Av de importerade varorna är det framför allt olivolja som blivit dyrare, delvis på grund av dåliga skördar i Spanien.

Ändrat konsumentbeteende

Men priserna i butik är så pressade som de kan vara, tror Ulf Mazur.

– Det är ingen som höjer sina priser i dag för man vill tjäna mer pengar. Handlarna är jätterädda för att tappa i försäljning.

En orsak är att konsumenterna har ändrat sitt beteende och inte längre är lojala till en butik.

– VI tycker att det är okej att gå till flera butiker och jaga extrapriser. Det kommer att fortsätta, och sätta stor press på traditionella butiker.

Men konsumenterna behöver vara beredda på att högre matpriser är här för att stanna, säger Mazur.

– Jag tror att man ska acceptera läget, mat kommer att vara en större del av den disponibla inkomsten framöver.

Tobias Österberg/TT

Annika Andersson/TT

Prisutvecklingen den senaste månaden samt det senaste året i procent. Bild: Johan Hallnäs

Fakta

Matpriserna, mätt på runt 43 000 artiklar i de stora kedjorna, minskade med 0,1 procentenheter i augusti, jämfört med juli månad.

Jämfört med priserna i augusti förra året ökade matpriserna med 7,9 procent.

Sedan 1 januari 2022, då priserna började stiga, är ökningen 21,5 procent på mat.

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen